Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Linda Björkenheims uppgift var att locka världens tyngsta investerare till Helsingfors – nu är de här

Ung kvinna sitter i ett rum med andra arbetstagare.
Bildtext Linda Björhenheim är chef för investerarrelationer på Slush. Här sitter hon tillsammans med arrangörsteamet på Mässcentrum i Böle i Helsingfors.
Bild: Anna Back / Yle

Uppstartsfestivalen Slush lockar företagare och investerare från mer än hundra länder till Helsingfors. Riskkapitalisterna har blivit försiktigare men det betyder inte att intresset för bra idéer minskar.

– Jag är jättenervös, har blivit mer nervös för varje år. Nu vet jag vad som väntar, allt det spännande, allt det fantastiska och allt det galna, säger Mikko Mäntylä.

Mäntylä, vice vd för Slush, tar emot Svenska Yle i Mässcentrum två dygn innan hallen fylls med unga entreprenörer, etablerade investerare och en hel del som bara är nyfikna på vad som kan vara nästa Wolt.

Ung man i mörk tröja, bredvid honom en arbetare som passerar.
Bildtext Mikko Mäntylä, vice vd för Slush.
Bild: Anna Back / Yle

Han förklarar vad som håller på att hända inom uppstartsvärlden: i stället för att unga entreprenörer funderar på matleveranser tänker de nu på hur man kan rädda världen.

– På 2010-talet handlade det om att skapa ett uppstartsekosystem i Finland, ingredienser för att du ska kunna bygga teknologibolag här. De bolag vi såg här var bra men de löste ganska vardagliga, till och med banala problem. Det jag tror 2020-talet kommer att handla om är att förändra världen och rikta in sig på de allra svåraste problemen, vare sig det är klimatförändring eller psykisk hälsa.

Mäntylä är 26 år och har varit med som Slush-anställd sedan 2019. Studierna i produktionsekonomi vid Aalto-universitetet har fått vänta.

Uppstartsfestivalen Slush

Samlar 12 000 personer i Mässcentrum i Helsingfors på torsdag och fredag. Av dem är 4 600 uppstartsföretagare och 2 600 investerare.

Slush arrangeras av ett bolag som drivs av studerande, i bakgrunden finns en icke-vinstdrivande stiftelse.

Den första Slushfestivalen ordnades i Helsingfors 2008 av några entreprenörer. Studerande tog över arrangemangen 2011 och efter det har festivaler också arrangerats på andra håll i världen.

De senaste åren har verksamheten utanför Finland handlat om att hjälpa till att ordna mindre träffar enligt ett visst koncept, Slush'd.

Själva festivalen i Mässcentrum påminner om andra mässor där företag och till exempel universitet visar upp sina idéer och produkter. På scenerna intervjuas folk som startat eller driver företag, och investerare.

Parallellt med programmet kan uppstartsföretagare och investerare träffas enskilt. Ett av syftena med Slush är att sammanföra kapital med idéer. Det ordnas också olika evenemang runt om i huvudstadsregionen, en del redan på onsdag.

Investerare träffar investerare

Uppstartsföretagarnas idéer är en sak, det behövs kapital också. Investerarna har enligt Mikko Mäntylä helt klart påverkats av den ökade osäkerheten inom ekonomin. Den som har bäst koll på läget är Linda Björkenheim, jurist och Slushs chef för investerarrelationer.

Hon säger att hon inte varit i personlig kontakt med alla 2 600 investerare som ska delta, men en hel del av dem.

– Slush blir mer och mer ett globalt evenemang med fler deltagare från USA, säger Björkenheim.

Hon förklarar att det är viktigt för investerarna att träffa varandra.

– De behöver också bygga nätverk.

För alla som inte har en fot i uppstartsvärlden är det svårt att förstå vilka kändisar som egentligen befinner sig i Helsingfors just nu.

Slushs media- och PR-chef Reetta Pesonen förklarar att till exempel Doug Leone, partner i Sequoia Capital, är tungviktarnas tungviktare. Ungefär som att få Joe Biden på besök till Finland, enligt henne.

– Vi har jagat någon som honom i flera år. Det är en fin historia hur vi fick hit honom. Mikko (Mäntylä) var i San Francisco på våren och skickade ett mejl till Leone med rubriken ”Tio minuter för Slush, kan vi tala”, och fick en inbjudan. De talade i tio minuter och nu är Leone på vår scen.

Enligt Pesonen är det viktigt att förstå att scenframträdandet bara är en liten del av gästernas funktion. Många deltar i olika sidoevenemang när de ändå är i stan.

– Våra gästtalare ställer i regel upp som mentor för uppstartsföretagare i en timme. Det är enormt uppskattat.

I Finland har snacket om gästtalarna främst handlat om vem som intervjuar statsminister Sanna Marin (SDP). Det är oklart om hon kommer att erbjuda en timme mentorskap.

Från Slush till eget företag

För Mikko Mäntylä blir det hans sista år som Slush-arrangör. Det är enligt honom typiskt att man går vidare från Slush till att jobba för ett eget företag, precis som tidigare Slush-vd:n och Woltgrundaren Miki Kuusi.

Du kommer alltså inte att återuppta studierna i produktionsekonomi, Mikko Mäntylä?

– Nej. Eller det tror förstås min mamma.

Vad ska ditt företag göra?

– Jag vet inte exakt. Men jag vet vilka områden som intresserar. Jag tycker till exempel att det är hemskt dåligt för världen då man ser hur dåligt Google har blivit på att hjälpa människor hitta meningsfull information, det blir mer och mer kommersiellt. Det stora som vår generation skapade, internet, blir svårare och svårare att förstå sig på.

Mikko Mäntylä, ung man i Mässcentrum.
Bildtext Mikko Mäntylä ser fram emot flera intensiva festivaldagar.
Bild: Anna Back / Yle