Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Gränsbevakningens nya övervakningsplan baseras i Åbo – valet står mellan fem olika jetplan

Gränsbevakningens Dornier- flygplan.
Bildtext Gränsbevakningen tar farväl av sina Dornier-propellerplan inom fem år.
Bild: Yle/ Nora Engström

Anskaffningen av Gränsbevakningens nya övervakningsplan avancerar. De två nuvarande Dornier-propellerplanen ska ersättas med snabbare och mångsidigt utrustade jetplan.

Gränsbevakningen har i sina utredningar kommit fram till att jetplan är mer ändamålsenliga än propellerplan.

– Vi har analyserat service- och bränslekostnader och kommit fram till att jetplan är förmånligare i drift än propellerplan, med tanke på våra behov och uppdrag, säger major Kenneth Rosenqvist, som ansvarar för plananskaffningen vid Gränsbevakningen.

Jetplan är dessutom snabbare, med längre räckvidd och högre flyghöjd.

– Då Finlands säkerhetsläge har förändrats i grunden är det här en ytterst viktig strategisk anskaffning för oss, konstaterar brigadgeneral Jari Tolppanen vid Gränsbevakningen.

Fem plantyper aktuella

Gränsbevakningen har nu tagit fram fem tänkbara plantyper: Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Dassault Falcon 2000 LXS, Embraer Praetor 600 och Gulfstream G280.

Nio olika leverantörer har inbjudits att delta i en anbudstävling för att få fram den lämpligaste kombinationen av plantyp och utrustning ombord, med tanke på de uppställda kraven.

På kravlistan finns bland annat effektiva sensorer, radar- och kamerasystem, samt skydd mot radiostörningar.

Planen ska dessutom utrustas för signalspaning och krypterad dataöverföring, integrerad med Gränsbevakningens och Försvarsmaktens övriga system.

Håller budgeten?

Plananskaffningen finns inskriven i regeringsprogrammet, men budgeten har vuxit betydligt, från ursprungliga 60 miljoner till hela 163 miljoner euro.

Jari Tolppanen konstaterar att det var nödvändigt att se över kravspecifikationerna för de nya planen med tanke på händelseutvecklingen i Ryssland och kriget i Ukraina.

De nya planen kommer sannolikt att användas i högre grad för att övervaka också Finlands landgräns med Ryssland.

Tolppanen utgår ifrån att 163 miljoner euro är ett maximibelopp.

– Inflationen kan förstås spela in här men vi räknar med att vi kan göra vissa justeringar under anbudstävlingen, säger han.

Hemmabasen kvar i Åbo

Gränsbevakningen bekräftar också att övervakningsplanens hemmabas är och förblir i Åbo.

Hangarer och övriga lokaler på Åbo flygplats kommer att moderniseras för de nya planen från och med år 2024.

– Vi har bra lokaler i Åbo sedan tidigare, motsvarande lokaler till samma kostnad finns inte i Helsingfors, förklarar Tolppanen.

De nya planen ska vara klara att tas i operativt bruk åren 2026 och 2027, om allt går enligt tidtabellen.