Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Fingrid: Värm inte bilen på förhand vid elbrist – i sträng kyla drar bilarnas motor- och kupévärmare lika mycket el som ett kärnkraftverk

En person lägger in en motorvärmarsladd i en bil vintertid.
Bildtext Det är bra att börja värma bilen på förhand när temperaturen sjunker under noll. Men om det blir risk för elbrist uppmanar Fingrid oss att skippa motor- och kupévärmare.
Bild: Petri Vironen / Yle

Om det råder stor risk för elbrist i landet ska du skippa att värma upp bilen på morgonen, säger Fingrid. Fram tills dess går det dock bra att värma bilen. Det minskar både på bränsleförbrukningen och sparar på miljön.

En kall bil behöver inte störa det normala vardagslivet allt för mycket jämfört med alternativet, att vi behöver införa tillfälliga avbrott i elförsörjningen på grund av elbrist, säger Jonne Jäppinen, enhetschef på Fingrid.

Det krävs mycket ström för att värma bilar

Den mängd ström som krävs för att värma upp alla bilar i Finland kalla vintermorgnar är betydande, säger Jäppinen.

– Bitande kalla morgnar använder motor- och kupévärmarna lika mycket el som ett kärnkraftverk.

Kupévärmare tar dock bort is och imma från fönstren, vilket ökar säkerheten i trafiken. Men enligt Jäppinen kan man också skrapa bort isen från rutorna med händerna och sedan låta fläkten i bilen sköta resten när den startas.

Jäppinen säger att vi finländare behöver vara beredda på att tumma på bekvämligheten ifall risken för elbrist blir stor.

Just nu går det ändå bra att använda till exempel motorvärmare, ifall plånboken klarar av det. Att värma upp bilen på förhand är nämligen bra av många anledningar: det minskar på bränsleförbrukningen i början av bilresan och minskar också på dåliga utsläpp för miljön.

Artikeln är en översättning och bearbetning av Yle Uutisets artikel Fingrid: Auton sisätilaa ei kuulu lämmittää, jos sähköpula uhkaa – kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä, skriven av Hannele Muilu. Artikeln är översatt och bearbetad av Jasmine Urwäder.