Fortum köper kärnbränsle till Hästholmen från USA
Energibolaget Fortum har ingått ett avtal om att köpa en ny sorts kärnbränsle till kärnkraftverket i Lovisa.
Fortum, där staten är majoritetsägare, har kommit överens med det amerikanska företaget Westinghouse Electric Company om planering, tillstånd och leveranser av det nya bränslet.
Fortum berättar inte när det nya bränslet levereras, men påminner i sitt pressmeddelande om att det är en process som tar flera år.
Fortum köper nu sitt kärnbränsle av företaget TVEL som är ryska Rosatoms dotterbolag.
Relaterat
Staten föreslår stora ändringar i Fortums styrelse – ordföranden byts ut
”Fortum återvänder till sina rötter.”
Stuk ger grönt ljus för fortsatt drift av Lovisa kärnkraftverk
Strålsäkerhetscentralen (Stuk) anser att driften av båda enheterna vid Lovisa kärnkraftverk kan fortsätta på ett säkert sätt efter att den nuvarande tillståndsperioden löper ut.
Det konstaterar Stuk i sitt utlåtande till Arbets- och näringsministeriet.
Enligt Stuk har Fortum tagit hand om säkerheten vid kärnkraftverksenheterna Lovisa 1 och 2 i enlighet med gällande författningar. Fortum har också nödvändiga förutsättningar, förfaringssätt, kompetens och resurser för fortsatt säker drift.
De nuvarande drifttillstånden löper ut 2027 och 2030. Fortum har ansökt om ett nytt drifttillstånd för båda anläggningarna fram till 2050.
Fortum har också ansökt om nytt drifttillstånd för slutförvaringsanläggningen av låg- och medelaktivt avfall i kraftverksområdets berggrund. Anläggningen skulle vara i bruk fram till 2090.
Enligt Stuk är det möjligt att fortsätta slutförvaringen på ett säkert sätt i nuvarande omfattning.
Kaskö hamn tar emot vindkraftsdelar – totalt kring 30 fartyg
De första fartygen med vindkraftskomponenter ska anlända till Kaskö hamn ikväll och natten till torsdag.
Det här är första gången som hamnen i Kaskö tar emot vindkraftskomponenter. Komponenterna ska till Fortums bygge i Pjelax.
Transporterna kommer att fortsätta under våren och sommaren. Totalt kommer det att bli kring 30 lastade fartyg.
Komponenterna kommer att förvaras i hamnen. Enligt planen börjar byggandet i Pjelax i mars.
Blastr höjer Ingå till skyarna, börjar söka finansiering för stålverksplanerna senare i år
Grön omställning kan ge ett stickspår till kustbanan.
Hamnen i Joddböle i Ingå firar 60 år – en konstant småskalig tillväxt är huvudingrediensen bakom framgången
Djuphamnen i Joddböle invigdes i december 1962.
Norska vd:n i intervju med Svenska Yle om det historiska stålprojektet i Ingå: ”Här finns alla förutsättningar för att lyckas”
Målet är att stålverket ska bli klart år 2026.