Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Språkstigen stöder kontakten mellan svensk- och finskspråkiga elever i Pargas: ”Jag hoppas att jag får flera kompisar”

Uppdaterad 23.11.2022 10:51.
En flicka och en pojke framför en grupp barn som spelar fotboll.
Bildtext Ellen Helenius från Kirjala skola och Jaakko Jokinen från Nilsbyn koulu tycker båda att det är roligt att träffa elever från den andra språkgruppen.
Bild: Carmela Johansson / Yle

I Pargas stads projekt Språkstigen får svensk- och finskspråkiga elever mötas för att umgås och ha roligt tillsammans. Målet är att sänka tröskeln för att våga tala det andra inhemska språket.

Fotbollsplanen vid Kirjala skola är fylld av fotbollsspelande elever från årskurs 5 och 6 från Kirjala skola och årskurs 6 från Nilsbyn koulu. Eleverna deltar i Pargas stads pedagogiska samarbetsmodell Språkstigen, som går ut på att finsk- och svenskspråkiga elever får lära känna varandra och bekanta sig med varandras språk.

Språkstigen inleddes redan 2019, men på grund av coronapandemin är det första gången som eleverna kan träffas ansikte mot ansikte.

– Det är roligt att få träffa nya människor och göra saker tillsammans, säger Ellen Helenius, som går i sexan i Kirjala skola.

Hoppas få fler kompisar

Trots att många av eleverna åker i samma skolskjuts och bor nära varandra har eleverna från de olika skolorna inte så mycket kontakt med varandra.

– Vi ses inte egentligen så mycket. Finsk- och svenskspråkiga håller sig ofta för sig själva, men jag hoppas att vi via Språkstigen skulle lära känna varandra bättre och få flera kompisar, säger Jaakko Jokinen, som går i sexan i Nilsbyn koulu.

Ibland är det lite svårt, men om man vill ha ett jobb, så är det bra att kunna finska

― Ellen Helenius, elev i årskurs 6, Kirjala skola

Än så länge har eleverna inte pratat mycket med varandra.

– Jag tycker att det är svårare att förstå då någon pratar svenska jämfört med att läsa svenska i en bok. Men som tur förstår en del elever i Kirjala finska och några i Nilsby svenska, så oftast blandas båda språken, säger Jokinen.

Helenius kan redan en del finska, men ibland kan det vara svårt att hitta rätt ord.

– Om det inte fungerar att prata finska, kan man kanske visa med händerna eller tala engelska, säger Helenius.

Både Helenius och Jokinen tycker att det är viktigt att kunna det andra inhemska språket.

– Ibland är det lite svårt, men om man vill ha ett jobb, så är det bra att kunna finska, säger Helenius.

– Det är lättare att bo i Pargas om vi känner svenskspråkiga. Jag tycker att det är bra att alla i Finland får lära sig svenska, eftersom det finns ganska många svenskspråkiga i Finland och det är bättre att kunna tala svenska med dem, i stället för engelska, säger Jaakko Jokinen.

Språkstigen stöder kontakten mellan svensk- och finskspråkiga elever i Pargas - Spela upp på Arenan

Eleverna förstår ofta mer än de pratar

Klasslärarna Stina Juup från Nilsbyn koulu och Sofie Ramstedt från Kirjala skola ser många fördelar med Språkstigen.

– Jag tycker att det är jättebra. Alla sexor i Nilsby har lite svårt att våga prata svenska, men jag tror att de förstår mer än de pratar. Eleverna har trivts jättebra, säger Juup.

– Det är lite annorlunda än den vanliga undervisningen i klassen, det är en mer autentisk lärmiljö och eleverna får samtidigt göra något roligt och röra på sig, säger Ramstedt.

Under coronapandemin har klasserna bland annat skrivit brev och skickat videor till varandra och träffats via Google Meet, men inget av det kan förstås jämföras med att få träffas på riktigt.

Två unga kvinnor framför en sandplan.
Bildtext Klasslärarna Sofie Ramstedt från Kirjala skola och Stina Juup från Nilsbyn koulu i Pargas ser många fördelar med Språkstigen.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Alla skolor i Pargas deltar i projektet och varje klass har en vänklass som de träffar regelbundet. Eleverna träffas ungefär tre till fyra gånger per läsår och för varje gång planeras lite olika program.

– Vi kommer även att hälsa på i Nilsbyn koulu och där kanske det blir en vinteraktivitet beroende på hur vädret ser ut. Sen kommer vi att träffas på bibban i centrum och kanske spela något spel i parken, säger Ramstedt.

Barn och unga sitter runt en brasa och äter grillad korv.
Bildtext Mellan matcherna tar eleverna en paus i skolans grillkåta för att äta grillad korv.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Både Juup och Ramstedt ser än så länge bara fördelar med Språkstigen.

– Jag ser bara positiva sidor just nu. Det är ganska lätt och trevligt att ta till sig och alla lärare har varit överens om att det här är en bra sak, och eleverna också, säger Juup.

– Vi har kommit bra igång och fördelen med att ha en sådan här samarbetsmodell är att man kommer igång och faktiskt genomför den också, säger Ramstedt.

Barn som står i en ring på en sandplan.
Bildtext Dagen avslutas med en gemensam samling.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Viktigt att sänka tröskeln för att våga tala det andra språket

I grillkåtan till Kirjala skola står rektorerna Bo ”Bobban” Blomqvist från Kirjala och Sammy Järnström från Nilsby och delar ut grillkorv till eleverna. De ser många fördelar med Språkstigen, även om skolorna samarbetat också tidigare.

– Vi har länge haft ett naturligt samarbete med Kirjala. Jag tycker att den här modellen är lätt att följa och ger lärarna konkreta sätt att jobba på, säger Järnström.

– Det finns många barn i Pargas som inte kommer i kontakt med den andra språkgruppen, så med det här samarbetet sänker vi tröskeln för att våga uttrycka sig på det andra inhemska språket, säger Blomqvist.

Två män som sitter i en grillkåta.
Bildtext Rektorerna Bo "Bobban" Blomqvist och Sammy Järnström har samarbetat också förut och brukar regelbundet ringa varandra.
Bild: Carmela Johansson / Yle

Elever i Pargas får umgås över språkgränserna

10:26

Diskussion om artikeln