Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Servicehemmet Lyckan i Pernå avslöjar hemligheterna bakom att både äldre och personal trivs så bra

Serviceboendet Lyckan i Pernå kyrkoby i Lovisa är nionde bäst i en nationell undersökning. Personalen vill gärna komma på jobb och de äldre får prata sitt modersmål.

Det är en snöig vardag i slutet av november och i matsalen på Lyckan hörs ett jämnt sorl. Nästan alla 24 personer som bor på servicehemmet har samlats för att äta lunch tillsammans. Idag bjuds det på broilerbullar och potatis.

Lena Blomfelt sitter vid bordet och äter med sina väninnor. Hon är 79 år och har flyttat till Lyckan för att hon föll så ofta då hon bodde hemma.

– Min näsa hade konstant hål när jag bodde hemma.

Nu är näsan hel eftersom Blomfelt inte behöver gå själv, utan sitter i rullstol och får skjuts av vårdarna dit hon vill: till matsalen, på toa, ut på tobak eller tillbaka till rummet igen.

– Det är bra här, jag trivs nog här, konstaterar hon.

Fyra äldre sitter och pratar med varann på servicehemmet Lyckan i Pernå, Lovisa.
Bildtext Både de som bor och de som jobbar på Lyckan brukade äta lunch och middag tillsammans, men i och med pandemin är det paus med det tills vidare.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Det här är den första nationella undersökningen om klientnöjdhet inom äldreomsorgen. Enkäten Berätta om din service skickades till över 2 800 enheter för äldreomsorg på fastlandet och 42 000 klienter svarade på enkäten.

Förutom Lyckan fick Johannahemmet i Borgå och servicehemmet Kotivalli i Sibbo bäst respons inom dygnetruntvården i Östnyland. Inom hemvården och vanligt serviceboende fick hemvården i Lovisa och i Borgå bäst respons.

Vi är inte vårdpersonal och klienter utan vuxna människor

― Camilla Strandberg, verksamhetsledare

Resultatet i undersökningen kom inte som någon stor överraskning för Camilla Strandberg. Hon är verksamhetsledare på Lyckan.

– De äldre trivs och känner sig trygga här, och enligt tidigare enkäter som Lovisa stad har gjort har de anhöriga samma uppfattning.

En skötare står och en äldre dam sitter i rullstol i en matsal.
Bildtext Camilla Strandberg är verksamhetsledare på Lyckan. Lena Blomfelt till höger säger att hon trivs bra.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Strandberg berättar att man har fokuserat på personalens och de äldres välmående i många år bland annat genom att tänka på att alla människor är olika som individer.

– Vi är inte vårdpersonal och klienter utan vuxna människor, nästan som en familj.

Det här understöder Monica Grönborg som är i färd med att elda i öppna spisen i matsalen. Grönborg har jobbat på Lyckan i åtta år och kommer gärna på jobb varje dag.

– Jag tycker själv att det är jätteviktigt att man möter en människa som en människa. Man tröstar henne om hon är ledsen och skrattar med henne då hon är glad.

Monica Grönborg är vårdare på Lyckan i Pernå.
Bildtext Monica Grönborg är vårdare. Hon tycker att det finns en stark gemenskap på Lyckan.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Verksamhetsledare Camilla Strandberg säger att trygghet och trivsel handlar mycket om att få prata sitt eget modersmål. På tvåspråkiga Lyckan får klienterna prata sitt modersmål och personalen är också utbildad och kunnig i att bemöta personer med demenssjukdomar eller problem.

– Vi reagerar om de äldre visar att de vill ta kontakt. Och har vi en minut eller fem sitter vi och pratar med de äldre.

Därför är Lyckan i Pernå ett av de bästa servicehemmen i Finland

4:22

I matsalen sitter de äldre och äter tillsammans vid sina bord. En del sitter tysta, andra har mycket att prata och skratta om.

Innan pandemin brukade personalen äta tillsammans med de äldre, men just nu är det inte möjligt eftersom vårdpersonalen ska bära munskydd.

– Vi saknar att äta med de äldre. Vi åt både lunch och middag tillsammans tidigare och de äldre brukade ha ro att prata långa stunder vid matbordet, säger Camilla Strandberg.

Två äldre damer sitter vid ett matbord och äter.
Bildtext Erna Still till vänster och Lena Blomfelt till höger sitter alltid vid samma bord. Här brukar de också läsa, prata eller spela kort.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

I andra ändan av matsalen hukar sig Monica Grönborg vid eldstaden. Hon ger elden fart med en björkklabb till. Hon är rörd över det fina betyget Lyckan har fått.

– Vi får vara glada att de äldre trivs här. Det är ju ett jättebra plus åt oss.

Vad är det bästa med Lyckan?

– Det är alla våra klienter och alla som jobbar här. Det är gemenskapen mellan oss alla.

Monica Grönborg jobbar på Lyckan. Här tänder hon eld i öppna spisen.
Bildtext Det eldas flitigt i kakelugnen på Lyckan då det är kallt och mörkt ute.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Vårens trivselenkät var en pilotundersökning. Från och med 2024 kommer THL att genomföra en enkät om klientnöjdheten vartannat år. Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten inom äldreomsorgen anknyter till reformen av äldreomsorgslagen.