Oro bland västnyländska företagare då kundernas levnadskostnader ökar: ”Vi klarar det – vi har inga andra möjligheter”
Guldkanten i tillvaron tenderar falla bort då plånboken blir tunnare. Sviterna av högre el- och bränslepriser och höjda räntor syns ännu inte hos de västnyländska företagare vi talat med, men många är oroliga för framtiden.
Vardagsekonomin ser annorlunda ut för många jämfört med vad den gjorde för bara ett halvt år sedan. I regel brukar stramare ekonomiska tider innebära att folk skär ner på det lilla extra i tillvaron. Det berättar Topi Miettinen som är professor i beteendeekonomi.
– Det är förstås svårt att säga vad som händer på en smärre skala, men i stor skala brukar det vara så att vi spenderar en större andel på nödvändigheter medan konsumtionen av lyxvaror sjunker då reallönen gör det, berättar han.
Skönhetstjänster, fine dining och kulturupplevelser hör bland annat till det som folk i allmänhet unnar sig mer sällan då ekonomin är ansträngd.
I Västnyland tycks ändå den trenden ännu inte synas.
– Lyckligtvis har det ännu inte märkts, vi har mycket jobb, men det är klart att vi funderar på framtiden, konstaterar Jannica Henriksson som har en frisersalong i centrum av Ingå.
Hos Jennifer Jungell som driver en skönhetssalong på Berggatan i Hangö har antalet kunder inte heller minskat.
– Än så länge är min kalender tack och lov ganska full.
Kosmetologen Natalie Fagerholm som jobbar i en salong i Ekenäs har heller inte upplevt att ekonomin skulle ha påverkat kundantalet.
– Det har ännu inte märkts. Det är klart att jag är förberedd på att det kan påverka men kanske då snarare under nästa år. Just nu ser det ut som det alltid har gjort, konstaterar hon.
Ekenäskrögaren Hasse Lundström säger att det varit lite vacklande efter pandemin men att julsäsongen satt fart på kunderna.
– Vet inte om det är räkningar eller annat som bekymrar, men det märks nog att folk gör bokningar senare.
Nu vill alla ännu konsumera och vara glada, men sedan då allt är betalt så inser man plötsligt att det gått åt mer än man tänkt
― Hasse Lundström, krögare
December är ändå i regel en bra tid för restaurangerna.
– Den här tiden har många firmor sina fester och också andra mindre gäng samlas för att fira, konstaterar Lundström.
Däremot bävar han inför tiden efter årsskiftet då kunderna i regel annars också ofta tar en paus i restaurangbesöken.
– Nu vill alla ännu konsumera och vara glada, men sedan då allt är betalt så inser man plötsligt att det gått åt mer än man tänkt, och då är det vår bransch som ofta blir lidande.
Kunder tar upp ekonomin varje dag
De andra företagarna som Yle Västnyland talat med delar Lundströms oro inför nästa år.
– Nog är jag förstås lite orolig. Jag tror att det är nu det börjar, säger Jannica Henriksson.
Hon berättar att det rådande ekonomiska läget kommer på tal titt som tätt med kunderna.
– Vi talar om det alla dagar, kunderna tar upp det.
Vi frågade folk på stan

Så tänker kunder på Ekenäs gator om julhandeln när vardagsutgifterna skjuter i höjden
Jennifer Jungell har märkt att många kolleger är bekymrade då hon följt med diskussioner på sociala medier.
– Det är klart att det finns en oro. Jag tänker främst på våra el- och produktpriser som stigit som gör att vi är tvungna att höja våra priser för att det ska vara lönsamt för oss, konstaterar hon samtidigt som hon tillägger att det drabbar dem som jobbar i större städer ännu mer.
Natalie Fagerholm tror också att reaktionen kan komma med en viss fördröjning.
– Jag tycker att det är viktigt att vara förberedd. Jag tror att många ännu inte fått sina räkningar. När räkningarna kommer kan det påverka, säger hon.
Precis som Jungell säger har ökade utgifter gjort att många företagare varit tvungna att höja priserna, menar Hasse Lundström.
– Det är nog så överallt. Jag har också höjt ungefär tio procent från tidigare år. Tyvärr så är det så, råvaror och transportkostnader har ökat och det syns nog.
Situationen är den samma i frisersalongen i Ingå.
– Våra produkter har blivit dyrare, så vi har också fått höja priserna, berättar Jannica Henriksson.
Västnylands kommuner kan ändå ha ett trumfkort i sin ringa storlek.
Professor Topi Miettinen säger att det finns forskning som tyder på att invånare på små orter tenderar att i större mån understödja de lokala företagarna.
Det finns alltså en lojalitet som kanske saknas i större städer.
– Om det finns en kundrelation som har pågått längre och man fått bra service så vill man hjälpa företagarna.
Vi klarar det, vi har inga andra möjligheter. Samarbete är det som gäller
― Henna Ljung, ordförande för Företagare i Raseborg
Det tror också Henna Ljung. Hon har precis blivit omvald som ordförande för föreningen Företagarna i Raseborg och driver en syateljé och klädaffär på gågatan Kungsgatan i Ekenäs.
– Vi har det jättebra i jämförelse med till exempel Helsingfors. Folk understöder lokala företag, det har vi märkt och det tycker vi är jättefint.
Hon har ändå märkt att de lokala företagarna är oroliga över läget.
– Alla funderar hur vi ska klara det här. Vi klarade coronan jättebra i Raseborg, men nu kommer det här ännu till. Vi märker nog att det är färre kunder på gatorna, säger hon.
Precis som de övriga företagarna har Ljung också varit tvungen att byta ut prislapparna.
– Prisen har stigit också för oss och något måste vi få på brödet. Vi försöker förstås att inte höja så mycket, men då prisen stiger för oss så måste vi göra något åt saken.
Trots en del oro tvivlar inte Ljung på att hon och de andra företagarna rider ut också den här stormen.
– Vi klarar det, vi har inga andra möjligheter. Samarbete är det som gäller, konstaterar hon.
