Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Finländska fartyget M/S Meri kolliderade med brokonstruktioner och blockerade viktiga Kielkanalen i Tyskland – rederi-vd kan ännu inte uppskatta skadornas omfattning

Bengt-Erik Rosin, vd för rederiet Meriaura
Bildtext Bengt-Erik Rosin är vd för rederiet MeriAura. Arkivbild.
Bild: Yle / Peter Karlberg

Fartyget kolliderade med brokonstruktioner i den livligt trafikerade Kielkanalen i Tyskland på småtimmarna på onsdagen. Åbobaserade rederiet MeriAura utreder nu skadorna på fartyget.

Fartyget och en lyftkran som fraktades på fartyget kolliderade med kanalens konstruktioner och Holtenaus broar tidigt på onsdagsmorgonen.

Enligt Tysklands myndigheter har man varit tvungen att avbryta trafiken i Kielkanalen och på Holtenaus broar till följd av olyckan. Kielkanalen kopplar samman Nordsjön och Östersjön och är en viktig farled för fartyg.

Åborederiet MeriAuras vd Bengt-Erik ”Beppe” Rosin vet ännu inte vad som orsakade olyckan.

– Fartyget har varit på väg in i kanalen och frakten har tagit i broarna, vilket har orsakat skador på frakten och fartyget. Man undersöker nu broarna och kanalens konstruktioner för att se om de också tagit skada i kollisionen, säger Rosin.

Besättningen på M/S Meri skadades inte i olyckan.

– Fartyget undersöks som bäst för att fastställa skadornas omfattning. Fartyget är för tillfället säkert dockat i Kielkanalen, säger Rosin.

Orsaken till olyckan kommer att utredas i Tyskland.

– Utgående från den information som vi har för tillfället finns det ingen orsak att misstänka att besättningen skulle ha agerat bristfälligt eller att fartyget skulle ha haft ett tekniskt fel. När olyckan inträffade hade fartyget lotsningen i bruk, säger Rosin.

Båda broarna har tagit skada

Enligt Tysklands rundradiobolag NDR visar de första utredningarna, att båda broarna i Holtenau har flera sprickor och revor i svetsfogarna. De mer omfattande utredningarna av broarna kommer att ta flera dagar.

Broarna kommer tillsvidare att vara stängda för trafik. Landsväg B503 som går över Holtenaus broar är en av de viktigaste knutpunkterna för trafiken i Kielregionen.

I samband med kollisionen föll också flera stycken 25 tons betongvikter i kanalen. Betongvikterna används som motvikter till lyftkranen som fraktades på fartyget.

M/S Meri är ett 105 meter långt och nästan 19 meter brett specialfraktfartyg. Fartyget, som blev färdigt för tio år sedan vid STX Finlands Åbovarv, kan till exempel användas för att transportera konstruktioner till vindkraftsanläggningar som byggs till havs.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Suomalaisalus M/S Meri tukki tärkeän Kielin kanavan Saksassa – toimitusjohtaja ei osaa vielä arvioida vahinkojen laajuutta skriven av Johanna Lehtola och Marcus Ziemann. Artikeln har översatts av Maria Lammassaari.