Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Ny plan för järnvägsbro i Hangö norra – staten kommer med nya förslag och kan betala mera

Uppdaterad 01.12.2022 18:17.
Plankorsning över järnväg
Bildtext Trafikledsverket vill bygga en bro över järnvägen. Arkivbild.
Bild: Johanna Lindholm/Yle

Planerna på en ny bro i Hangö norra vaknar till liv igen. Trafikledsverket ger inte upp tanken på att förbättra säkerheten vid plankorsningen och presenterar nu en ny lösning för staden.

Trafikledsverket vill ersätta den nuvarande plankorsningen i Hangö norra med en säkrare lösning då Hangö-Hyvingebanan elektrifieras. Trafikledsverket vände sig till Hangö stad med sina planer år 2021, men det blev inget av dem då.

Stadsstyrelsen sa nej till planerna på en bro. Beslutsfattarna var inte eniga i mars och augusti i fjol då ärendet behandlades i styrelsen.

En del beslutsfattare var skeptiska till bland annat kostnaderna: Man var inte säker på att stadens andel skulle hålla sig till 2,5 miljoner euro.

Nytt förslag: Myndigheten betalar mera än staden

Nu vänder sig myndigheten till staden igen med nya ritningar.

Hangö stad har träffat en representant från Trafikledsverket i början av veckan för att diskutera en bro över plankorsningen i Hangö norra.

Ett av de nya förslagen är att Trafikledsverket nu är beredd att betala en större summa för bygget. Bron beräknas kosta drygt fem miljoner euro och enligt de tidigare planerna var Hangös andel 2,5 miljoner euro.

Hangös stadsdirektör Denis Strandell uppger att Trafikledsverket nu är villig att betala större delen av kostnaderna.

– Nu är Trafikledsverket beredd att stå för en klart större andel av kostnaderna och de är klart mindre för staden.

Planerna på ny järnvägsbro i Hangö norra vaknar till liv

3:23

Trafikledsverket kom inte med några specifika summor och det vill Hangö stad nu ha klarhet i.

– Det är en av de frågor vi vill ha svar på. Vi kan inte fatta beslut förrän vi vet vad vi ska betala, säger Strandell som upplever att den nya planen är smidigare och trovärdigare.

Hiss för fotgängare och cyklister?

Ytterligare ett nytt inslag i planen är att det ska vara klart hur fotgängare och cyklister ska ta sig över järnvägen innan bron byggs.

Denis Strandell säger att man diskuterade olika alternativ på stadsstyrelsens extra möte den 29 november.

– Ett alternativ är en separat undergång för fotgängare och cyklister. Eller så kan det byggas hissar så de kan ta sig upp på bron. Det är viktigt att det här får en lösning i samma veva som man planerar bron.

Förslag: Filer istället för rondell

Trafikledsverket berättade också om nya planer på trafikarrangemangen: man har i den nya ritningen bland annat tagit bort planen på en rondell ungefär där tekniska verket och miljöverket finns.

– Nu finns där i stället flera filer. Det ser i mina ögon smidigare ut och är kanske till och med billigare, säger Strandell.

Denis Strandell säger att Trafikledsverket vill bygga bron åren 2023–2024.

– Det beror på elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan, så det finns inte så väldigt mycket tid för oss att fundera på det här. Vi borde ta ställning till ett bygge i början av nästa år.

Diskussion om artikeln