Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Stressigt jobb och för få pauser – årets Sibbobo Ziggy Huldén slutar köra lokalbuss

En busschaufför kör lokaltrafik i Sibbo en vintermorgon.
Bildtext Ziggy Huldén blev årets Sibbobo år 2021
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Tidtabellen på Helsingfors sida av gränsen tillåter knappt några pauser alls och kunderna har svårt att godkänna försenade bussar.

Vid Jokivarsivägen i Sibbo är det kallt och mörkt. Klockan är halv nio och morgontrafiken är livlig på vägen.

Sibbobon Ziggy Huldén ska köra förbi. Han är ute på sin sista tur med lokalbussen och Yle Östnyland ska följa med på den sista biten genom Nickby innan han byter Sibbobussen mot en för fjärrtrafik.

Huldén vinkar åt en buss som kommer emot.

– Det är en bra typ som kom emot, säger Huldén. Han har jobbat hos oss i två år.

Huldén har berättat i sociala medier att han slutar och en del kunder har tackat honom för hans år som solstråle på Sibbobussarna. Han har också bjudit kollegerna på bullar den här morgonen.

– Det känns bra att jag får göra annat och köra fjärrtrafik, men jag kommer sakna mina kollegor. Vi har så bra stämning.

Populära busschauffören Ziggy Huldén från Sibbo slutar - Spela upp på Arenan

Huldén slutar köra lokalbuss eftersom han är trött på att stressa. Tidtabellerna som Helsingforsregionens trafik (HRT) planerat är tighta och det är svårt att ens hinna på toa mellan varven.

– Sibbopassagerarna är jättetrevliga men i Helsingforsregionen förstår man inte att vi chaufförer också är människor. Vi behöver också få små pauser, så ibland är bussen helt enkelt lite sen.

Svårt få mera pauser

Ziggy Huldén säger att han pratat med sin tidigare arbetsgivare Pohjolan Liikenne om de alltför tighta tidtabellerna, men att de säger att det inte går att göra linjerna långsammare eller förlänga pauserna. Det är HRT som måste luckra upp sina tidtabeller innan de gör sin konkurrensutsättning.

– Det skulle vara bra om det fanns mera pauser mellan linjerna så att man kan sträcka på sig lite, men jag tror inte det kommer bli så, för arbetsgivaren måste också tänka på sin ekonomi.

En blå lokalbuss i Sibbo.
Bildtext Ziggy Huldén tycker att linje 785 mellan Nickby och Järnvägstorget i Helsingfors fungerar bra. Den har inte för optimistisk tidtabell.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Huldén tar linjerna 831–842–844 som exempel. De går mellan Östra centrum och olika delar av Sibbo. På pappret står det att det kan bli mellan åtta och tio minuter paus mellan att en linje tar slut och en annan börjar, men tidtabellerna är så snäva att det i praktiken aldrig blir tid över till paus.

– Ofta kommer man fram fyra till sex minuter för sent. Så om man vill gå på toa efter att man parkerat bussen blir starten till nästa linje sen.

Trafikdirektören svarar på kritiken

På Pohjolan Liikenne säger trafikdirektör Johan Nykvist att han vet att det finns linjer som har stram tidtabell.

– Att det är kroniskt känner vi inte till, men vi vet att till exempel linje 831 från Östra centrum är ganska tight.

Nykvist säger att bussbolaget är beroende av vad chaufförerna berättar. Därför är det viktigt att de som kör delar med sig av sin erfarenhet.

– Om det kommer feedback av chaufförerna försöker vi hitta en lösning, konstaterar han.

Men jag vet också att HRT helt medvetet planerar sina linjer så att alla turer inte hinner i tid varenda gång

― Johan Nykvist, trafikdirektör, Pohjolan Liikenne

Nykvist berättar att följande möte mellan Pojolan Liikenne och HRT är nu i december. Då kommer han att lyfta upp åtminstone den tight planerade 831-linjen.

– Men jag vet också att HRT helt medvetet planerar sina linjer så att alla turer inte hinner i tid varenda gång.

Att ändra tidtabell på en linje går inte över en natt. Många beslut måste fattas och scheman läggas om.

– Det tar också ganska länge innan det syns i praktiken om en linje har för snäv tidtabell.

Johan Nykvist berättar att han varit i branschen i åtta år. Han tycker att det skett en ändring mot ett snabbare tempo.

– Jag har märkt att tidtabellerna har blivit intensivare.

För Huldén blir det fjärrtrafik och eventuell flytt till Lahtis

Ziggy Huldén byter jobb från att köra lokaltrafik till att köra fjärrtrafik för Onnibus. Han kommer köra bland annat till Åbo, Lahtis, Björneborg och Imatra och ser fram emot det mångsidiga jobbet.

– Jag började min busschaufförkarriär i fjärrtrafiken mellan Åbo och Helsingfors. Sen slutade den linjen för Pohjolan liikenne och jag flyttade till Sibborutterna. Så nu är det lite som att komma hem igen.

Sibboborna tycker att du är en solstråle. Vilket är ditt bästa tips åt andra som jobbar med kundbetjäning?

– Ibland kan en kund vara på dåligt humör. Då kanske du funderar om den är den arg på dig eller om den bara har en dålig dag. Det är synd om någon är på dåligt humör, men det kan man inte göra något åt.

En busskur i trä vid en snöig landsväg.
Bildtext Det är mörkt på Jokivarsivägen i Sibbo. ”Vifta med en reflex eller med lampan som finns på din telefon, så ser vi dig”, hälsar Huldén åt alla som vill stoppa en buss.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Hur lär man sig bli snäll och hjälpsam?

– Inte vet jag om man kan lära sig det, jag tror det är naturligt. Alla säger alltid åt mig att jag är social och hjälpsam. Mamma säger att jag varit social sedan barnsben.

Ziggy Huldén ska inte bara byta jobb utan överväger också att byta hemort i och med det nya jobbet. Den nya arbetsgivaren har nämligen en depå i Lahtis.

– Mina småsyskon och min mamma bor i Lahtis, så jag funderar på att flytta dit. Jag brukar besöka dem en gång varje månad. Men vi ser hur mitt nya jobb kommer i gång och så ser jag sen hur det går med en eventuell flytt.

Sist kommer Huldén med ett tips åt alla som åker buss.

– När ni stannar bussen ska ni använda reflex. Ännu bättre är det med telefonens skärm eller ficklampa. Den ser vi chaufförer väldigt tydligt. Då kör chauffören åtminstone inte förbi.