Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Rabatterad mat allt mer populär – men oförutsägbara kunder gör att butikerna fortfarande slänger mat

Alennushintainen kasvispiirakka marketin ruokahyllyssä.
Bildtext Skinande gula och röda lappar. Rabatten på mat som håller på att bli för gammal fungerar på olika sätt i de olika mataffärerna.
Bild: Juha Kemppainen / Yle

Det är allt fler som går på jakt efter produkterna med de färgstarka lapparna. Men på grund av ett skiftande kundbeteende så händer det ändå att mataffärerna måste slänga mat.

Inom dagligvaruhandeln har man ett viktigt samhällsansvar när det kommer till matsvinn. Därför säljs livsmedel som håller på att bli för gammalt till rabatterade priser.

Antalet sålda ”rödlappade” produkter har ökat med 12 procent under hösten

― Keskos informationstjänst

Nu när maten är dyrare än förr så utnyttjas också rabatterna i en högre grad än tidigare. Dessutom är man noggrannare med att äta upp det man har köpt.

Den stora klimatgärningen sker vid det egna kylskåpet

Kari Luoto är verkställande direktör vid Finlands Dagligvaruhandel rf. Han har en klar inblick i matbutikernas dagliga arbete.

– Naturligtvis minskar affärernas matsvinn när kunderna, på grund av den höga inflationen, allt flitigare söker upp de rea märkta varorna.

Men de ändrande köpvanorna för också med sig utmaningar för mataffärerna. Luoto berättar att det är utmanande för dagligvaruhandeln att matcha sina inköp med den föränderliga efterfrågan. Det är helt enkelt svårare att gissa sig till vad kunderna vill ha.

– Kunderna köper mindre varor än förr, och så byter de ut den sedvanliga produkten med den billigaste möjliga inom samma kategori.

Luoto påpekar också att den största andelen av matsvinnet uppstår i hemmet. Här ser han också en positiv förändring.

– Kunderna är nu mera noggranna när de planerar sina inköp, och utnyttjar varorna så att de inte hamnar i soptunnan.

henkilökuva
Bildtext Kari Luoto har en helhetsbild av läget inom dagligvaruhandeln.
Bild: Mikko Koski / YLE

De röda lapparna går åt i affären

Kesko meddelar per mejl till Svenska Yle att matsvinnet vid K-affärerna har minskat med 5 procent under hösten. Man har också noterat att antalet sålda ”rödlappade” produkter har ökat med 12 procent. Ökningen är noterad i jämförelse med samma period i fjol.

Vid K-Supermarket i posthuset i Helsingfors intygar köpmannen Mikko Länsiluoto att inflationen har lett till en tommare soptunna.

– Vi samlar alla produkter som har ett bäst före datum nära på ett ställe, och rabatterar dom. Det har minskat på matsvinnet mycket. Många kvällar är hyllan tom.

Länsiluoto tycker också att man har lyckats väl med att matcha inköpet till den ändrande efterfrågan.

– Vi gör mycket hårt arbete för att få ned de här, både så att vi säljer mindre rabatterade produkter, och dessutom så att det blir mindre svinn.

– Det här är en stor grej som jag tror att alla jobbar hårt med. Det är frågan om lönsamhet.

Graf som visar hur matpris i olika produktgrupper har förändrats mellan mars och november 2022
Bildtext Stigande och växlande priser för med sig ett förändrat kundbeteende.

Prisjämförelsen i Svenska Yles matkasse bygger på uppgifter insamlade om de mest sålda livsmedlen i hela landet i S-gruppen och K-gruppen. Svenska Yle har följt med prisutvecklingen sedan mars 2022.