Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Från och med årsskiftet krävs skriftligt anbud och konsumentens underskrift även inom telefonförsäljningen

Äldre kvinna tittar på sin telefon som ringer. På skärmen står "yksityinen numero" det vill säga "privat nummer".
Bildtext De nya reglerna ska ge konsumenterna tid att tänka efter innan de väljer att att köpa en tjänst eller en vara.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Från och med årsskiftet måste telefonförsäljare som lyckats sälja en tjänst eller en produkt dessutom skicka ett skriftligt anbud till konsumenten i fråga.

Affären blir inte av ifall konsumenten tackar nej till det skriftliga anbudet. Konsumentens underskrift krävs för att det ska uppstå ett avtal mellan telefonförsäljaren och konsumenten.

Säljaren ska i samband med det skriftliga anbudet upplysa konsumenten om att hen inte är skyldig att betala, returnera eller förvara en levererad vara ifall hen inte godkänner det skriftliga anbudet.

Det skriftliga anbudet ska skickas efter samtalet, inte under samtalets gång.

När konsumenten ges tid att överväga minskar risken att avtalet uppstår genom trugande eller missförstånd

― Konsumentombudsman Katri Väänänen

Kravet på skriftlig bekräftelse förbättrar utsatta konsumenters ställning, anser man vid Konkurrens- och konsumentverket. Det handlar bland annat om personer som är äldre, sjuka eller som inte behärskar finska.

”Det är mycket välkommet med skärpta regler, eftersom telefonförsäljningen orsakar stora problem särskilt för sårbara konsumenter. När konsumenten ges tid att överväga minskar risken att avtalet uppstår genom trugande eller missförstånd”, säger konsumentombudsman Katri Väänänen i Konkurrens- och konsumentverkets pressmeddelande.

Telefonförsäljning av tjänster för elektronisk kommunikation som telefon- och internetabonnemang omfattas inte av de nya reglerna. Undantaget beror på att branschen redan omfattas av motsvarande regler, säger Saija Kivimäki som är specialsakkunnig vid Konkurrens- och konsumentverket.

Konsumentombudsmannen bereder som bäst anvisningar för telefonförsäljningsbranschen om de nya reglerna.