Långa telefonköer till vårdens kundservice i Vasa och Laihela
Kötiderna är långa och man måste vänta längre än vanligt på att bli återuppringd, upp till tre vardagar. Har man lämnat en begäran om återuppringning ska man inte göra det på nytt, eftersom det kan belasta systemet ännu mer.
Orsakerna bakom är både att teleoperatören hade problem förra veckan och att centralen bara har hälften av sin ordinarie personal på plats.
– Tyvärr märks förkylningssäsongen och coronaviruset av även hos oss och det är svårt att få vikarier. Vi ger som bäst nya arbetstagare introduktion, men det tar en tid innan de kan börja jobba, berättar överskötare Kathy Guss.
Det är heller inte möjligt att boka tid elektroniskt till tjänster i Vasa för tillfället, på grund av att hälsostationerna håller på att flyttas till H-huset.
Man kan förnya recept och kolla labbresultat via Mina Kanta-sidorna och få bedömningar via Omaolo. Man kan också ringa jourhjälpen 116 117.
Relaterat
Långa avstånd en utmaning för socialarbetare inom Österbottens välfärdsområde – oron för gängvåld ökar också
Brist på socialarbetare i Österbotten.
Mari är en av dem som svarar då du ringer för att få vård: ”70 samtal per dag kan det bli”
Kundservicecentralen hoppas att tekniken nu är i skick.
Nytt välfärdsområde ger upphov till frågor: ”Kronobyborna är ganska kritiska nu”
Det är en utmanande situation och frågorna är många. Det säger personal både vid Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite och vårdpersonal i Kronoby som numera hör till Österbottens välfärdsområde.
Österbottniska skolor kan få psykiatriska sjukskötare: "Det är definitivt en service vi skulle behöva"
Satsningar på alla nivåer behövs.
Läkare och vårdare kan tvingas lämna sina styrelseposter i välfärdsområdena – Österbotten tar upp frågan i februari
Anställda inom välfärdsområdena får inte sitta i styrelsen.
Huvudförtroendeman hoppfull om att det börjar löpa smidigare med lönerna i Österbottens välfärdsområde: ”Det ser lovande ut”
Årets första lönekörning gick av allt att döma bra.