Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Långa telefonköer till vårdens kundservice i Vasa och Laihela

Österbottens välfärdsområdes kundservicecentral är överbelastad i Vasa, Laihela och Lillkyro för tillfället.

Kötiderna är långa och man måste vänta längre än vanligt på att bli återuppringd, upp till tre vardagar. Har man lämnat en begäran om återuppringning ska man inte göra det på nytt, eftersom det kan belasta systemet ännu mer.

Orsakerna bakom är både att teleoperatören hade problem förra veckan och att centralen bara har hälften av sin ordinarie personal på plats.

– Tyvärr märks förkylningssäsongen och coronaviruset av även hos oss och det är svårt att få vikarier. Vi ger som bäst nya arbetstagare introduktion, men det tar en tid innan de kan börja jobba, berättar överskötare Kathy Guss.

Det är heller inte möjligt att boka tid elektroniskt till tjänster i Vasa för tillfället, på grund av att hälsostationerna håller på att flyttas till H-huset.

Man kan förnya recept och kolla labbresultat via Mina Kanta-sidorna och få bedömningar via Omaolo. Man kan också ringa jourhjälpen 116 117.

Relaterat

Kvinna sitter vid skrivbord.

Nytt välfärdsområde ger upphov till frågor: ”Kronobyborna är ganska kritiska nu”

Det är en utmanande situation och frågorna är många. Det säger personal både vid Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite och vårdpersonal i Kronoby som numera hör till Österbottens välfärdsområde.