Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Viking XPRS byter flagg och blir finsk – rederiet: ”Främst handlar det om en administrativ lösning”

Viking XPRS på väg från Helsingfors.
Bildtext Viking XPRS kör passagerare och frakt mellan Helsingfors och Tallinn.
Bild: Petteri Bülow / Yle

Viking XPRS, som trafikerar rutten Helsingfors-Tallinn får i början av år 2023 en ny akterflagga, då båten registreras i Finland. Samtidigt lediganslås så gott som alla fartygets tjänster åt personalen att söka på nytt.

Viking XPRS, som sattes i trafik år 2008, har sedan år 2014 kört under estnisk flagg. Nu säger rederiet att man vill göra det administrativa jobbet lättare, och registrera om fartyget i Finland.

– Till exempel så vill vi genom det här göra rekryteringar lättare för oss, nu använder vi oss av ett bemanningsföretag, men då fartyget registreras i Finland så kan alla rekryteringar skötas direkt av oss, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.

Enligt Boijer-Svahnström öppnar omregistreringen också nya, bättre möjligheter för personalen. Till exempel är det nu lättare att temporärt jobba på en annan av rederiets båtar.

– Vi är Finlands största sjöarbetsgivare, och har redan flera fartyg under finsk flagg, och ett som är registrerat i Sverige. Om vi har fler fartyg under finsk flagg så underlättar det till exempel jobbrotation, och samma regler gäller för allt fler anställda, förklarar Boijer-Svahnström och fortsätter.

– Om vi har anställda i ett land mindre, så blir det ett land mindre vars regelverk som behöver beaktas.

En kvinna i röd jacka står framför två av Viking Lines fartyg.
Bildtext Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, förklarar att omregistreringen har diskuterats en längre tid inom rederiet, och att man ser det här som en lösning med många positiva effekter.
Bild: Marcus Boman

Fartyget har i nuläget 175 anställda, och alla tjänster kommer att ledigförklaras, och kan sökas av besättningen från Viking XPRS, men också anställda från de andra finskflaggade fartygen rederiet har.

Enligt Boijer-Svahnström behöver personalen ändå inte känna någon risk för att bli uppsagda.

– Vi har samma mängd tjänster på fartyget i nuläget, som vi kommer ha efter att XPRS registreras i Finland, så målet är inte att skära ner på besättningens storlek.

Kommenterar inte Greklands-spekulationer för Rosella

Ålandstidningen skrev under tisdagen att Viking Lines fartyg Rosella skulle säljas till Grekland (bakom betalmur). Det här är ändå ett rykte som Boijer-Svahnström inte vill bekräfta.

– Det förekommer väldigt mycket spekulationer inom sjöfartsbranschen, som jag inte kan kommentera. Ålänningarna läser mycket sjöfartssajter, och är ofta snabba med att nappa på sådana här rykten.

Viking Lines fartyg M/S Rosella i skärgårdsmiljö.
Bildtext Viking Lines fartyg Rosella kör mellan Mariehamn och Kapellskär.
Bild: Viking Line

– Ett rykte jag ändå kan skjuta ner är att XPRS skulle flyttas till Åland, och trafikera linjen Mariehamn-Kapellskär. Det kommer hon inte göra, hon kommer fortsätta åka mellan Helsingfors och Tallinn, säger Boijer-Svahnström.