Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Hbl: Hamnen i Hangö tonade ner oljeolycka i höstas – WWF:s havsexpert förbryllad

Flygfoto över Västra hamnen i Hangö.
Bildtext I oktober skedde en stor oljeolycka i hamnen i Hangö. Både hamnen och räddningsverket underskattade olyckans omfång. Arkivbild.
Bild: Hangö hamn

En oljeolycka som skedde i oktober i Hangö hamn kategoriserades först som liten. Senare visade det sig att det handlade om tusentals liter olja. Oljebekämpningsarbetet tog en vecka.

Då larmet gick rubricerades olyckan som liten och enligt meddelandet handlade det om några hundra liter olja. Senare korrigerades rubriceringen till en mängd tung brännolja.

Tidningen Hufvudstadsbladet (bakom betalmur) har tagit del av räddningsverkets rapport om olyckan. I den pratas det om tusentals liter olja som runnit ut. Det kan enligt rapporten handla om upp till 5 000 liter tung brännolja.

Arbetet med att få bort all olja tog en vecka.

Olyckan i Hangö hamn inträffade endast en kilometer från ett naturskyddsområde med rikt fågelliv.

För ett par år sedan rann mellan 5 000 och 10 000 lätt brännolja ur ett oljeförråd i Fagerviken i Ingå. Där pågick oljebekämpningen och efterstädningen i flera månader.

2000 oljeolyckor i Finland varje år

Tidningen har pratat med Vanessa Ryan som är havsexpert vid Världsnaturfonden WWF. Hon säger att de flesta av de ungefär 2 000 oljeolyckor som inträffar årligen i Finland är små.

”När man talar om små utsläpp talar man om tiotals liter. Talar vi om ett möjligt värsta scenario till havs är det frågan om ungefär 30 000 ton olja, och då är det en riktigt svår olycka”, säger Ryan till Hufvudstadsbladet (Hbl).

Porträtt på Vanessa Ryan.
Bildtext Vanessa Ryan är havsexpert på Världsnaturfonden WWF. Arkivbild
Bild: WWF Finland

Hon säger att ett oljeutsläpp på 5 000 liter är något man inte borde underskatta.

”Efter olyckor av sådan storlek borde det göras utredningar om miljöpåverkan,” säger Vanessa Ryan.

Då olyckan i Hangö hamn skedde låg vinden från sydväst vilket gjorde att oljan stannade i hamnbassängen. Om vinden skulle ha varit en annan kunde oljan ha spridit sig och orsakat en miljökatastrof.

Anders Ahlvik som är vd för hamnen i Hangö säger till Hbl att man inte gjort någon miljökonsekvensutredning.

”Vi har inte gjort någon utredning, men dykare granskade hamnbassängen”, säger Ahlvik.

Ovanligt med sådana olyckor i Hangö hamn

Han konstaterar också att det var räddningsverket, inte hamnen, som klassificerade olyckan som en mindre olycka.

Ahlvik säger också att oljeolyckor är ovanliga i Hangö hamn.

”Enligt vad jag känner till är det här den enda olyckan med tung brännolja på många många år. Alltid när det är frågan om olja i havet är det mycket allvarligt. Men i det här fallet lyckades man begränsa området till ett hörn i hamnbassängen.”

Anders Ahlvik.
Bildtext Anders Ahlvik är vd för Hangö hamn. Han säger att myndigheterna ger faktainformation vid olyckor. Arkivbild.
Bild: Marica Hildén / Yle

Ahlvik säger att åtgärderna som vidtogs vid olyckan lyckades tack vare gott samarbete med myndigheterna.

”Vi informerar också om sådana här olyckor men det är räddningsverket som står för sakinformationen”, säger Ahlvik till Hbl.

Diskussion om artikeln