Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Dansaren och koreografen Tiina Lindfors belönas med Pro Finlandia-medaljen: “Konst kan vara lek, men konsten kan aldrig vara endast lek”

Från 2022
Uppdaterad 16.12.2022 09:11.
POrträtt av en kvinna som ler stort och gestikulerar med händerna.
Bildtext Buskapet i Tiina Lindfors koreografier varierar, men återspeglar alltid en diskussion i samhället.
Bild: Pette Rissanen Photography

Genom dans har Tiina Lindfors i många år deltagit i den samhälleliga debatten, såväl i sin dansteater i Åbo som på stora världsscener. Nu belönas hennes arbete med ett pris av rikets president.

I en gränd i ett rostfärgat stenhus i Åbo finns ingången till dansteatern Eri. Innanför gömmer sig ståtliga trappor och väggprydnader, och en scen där otaliga koreografier har framställts under de drygt trettio åren som teatern verkat.

Teaterns konstnärliga ledare, dansaren och koreografen Tiina Lindfors, är en av de elva finländare som i år tilldelades Pro Finlandia-medaljen av rikets president.

– Det är naturligtvis fantastiskt att få en sådan utmärkelse, dessutom som danskonstnär. Det är en av de mest marginella konstformerna, säger Tiina Lindfors.

Priset är bland de högsta utmärkelserna man kan få för konstnärligt arbete i Finland. Under sin karriär har Lindfors fått flera pris och utmärkelser, bland annat av Svenska kulturfonden 2005.

Ansvaret som konstnär

Tiina Lindfors har gjort över 100 koreografier och verkat på många scener i Finland och utomlands, både som dansare och koreograf.

Genom dansen behandlar Lindfors aktuella, samhälleliga ämnen. Det är någonting hon tycker att varenda konstnär bär ansvar att göra.

– Har du fått gåvan att folk frivilligt kommer och tittar på vad du har att säga, måste du verkligen ta det på allvar.

Två personer står invid varandra i likadana rörelser på en upplyst scen.
Bildtext Tiina Lindfors (till vänster) och Eeva Soini har jobbat tillsammans som vänner och kolleger i 33 år.
Bild: Cecilia Juuti

Mänskliga rättigheter är ett återkommande tema i Lindfors koreografier. Hon räknar upp exemplen rasism, äldre människors rätt att älska och homosexualitet som hon har skildrat i dansen.

– Konst kan vara lek. Men konsten kan aldrig vara endast lek, utan du måste delta i samhällelig diskussion och du måste göra allt du kan för att göra samhället mer mänskligt.

För att dansens budskap ska förmedlas måste koreografins rytm och dramaturgi vara sådan att åskådaren tilltalas under hela föreställningen, säger Lindfors.

– Människor måste förstå vad de ser på, annars kan de inte ha med sina emotioner. Om de inte har med sina emotioner kan de inte leva sig in i föreställningen, och då kan dansaren egentligen inte heller tala till åskådarens intellekt. Det känslomässiga är stort i konsten.

Medalj för Finland

Lindfors tilldelades Pro Finlandia-medaljen på självständighetsdagen. I år kände Lindfors att betydelsen av självständighetsdagen var extra tydlig på grund av kriget i Ukraina. Priset gjorde henne ännu stoltare över sitt fosterland.

– Just i dessa tider blir meningen ännu mer utmejslad. Pro Finlandia, det är för Finland.

Har du fått gåvan att folk frivilligt kommer och tittar på vad du har att säga, måste du verkligen ta det på allvar

Tiina Lindfors

Lindfors fick också en inbjudan till självständighetsbalen på presidentens slott. Stämningen bland gästerna var rörande och festlig. Det här var Lindfors andra inbjudan till slottsbalen och hon noterade att gästerna var färre än senast hon var där.

– Man kunde verkligen dansa, det fanns utrymme för det. Men mina skor var lite för trånga.

Framgång tillsammans

Tiina Lindfors grundade dansteater Eri tillsammans med Lasse Sairela och Eeva Soini 1989. Teatern är liten, men större än dansteatrar vanligen är. Kontakten mellan publiken och dansarna är intim, berättar Lindfors, och åskådaren som sitter på en av de röda sammetsklädda stolarna vill verkligen vara där och njuter av dansen.

Lindfors gläds över att Pro Finlandia-medaljen priset belyser den lilla teatern i Åbo och hennes arbete där.

– Det är helt fantastiskt att man kan bli noterad så högt.

Ingång till en teater i ett grannt stenhus.
Bildtext Ingången till dansteatern Eri finns på en innergård på Universitetsgatan.
Bild: Cecilia Juuti

Precis innan intervjun står Tiina Lindfors och värmer upp tillsammans med Eeva Soini på scenen. Soini är teaterns verkställande direktör, och likt Lindfors både dansare och koreograf.

– Vi har gått sida vid sida och byggt det här fantastiska, det vi har kunnat få till stånd, säger Lindfors och sveper med handen i luften där hon står på scenen i sin teater.

– Det är tillsammans, ingen gör någonting sådant ensam. Givetvis Lasse Sairela också, men mest är det Eeva. Och jag.

Diskussion om artikeln