Hoppa till huvudinnehåll

Barn

Buu-klubben
Yle Watt

BUU-klubben förnyas – Jontti, Malin, Lisa och Tika syns mer i rutan

BUU-klubbens programledare spanar framåt. Några möss kikar fram bakom en låda i förgrunden.
Bildtext Programledarna Jontti, Lisa, Malin och Tika hittar en ny plats för BUU-klubben.
Bild: Yle/ Clas Christiansen, Ilmari Fabritius

Efter årsskiftet kommer BUU-klubben att se helt annorlunda ut. Samtidigt förlängs programmets livstid på Yle Arenan.

En finlandssvensk institution håller på att genomgå en stor förändring. Efter årsskiftet kommer BUU-klubben att se helt annorlunda ut. Vi kommer att få se mycket mer av programledarna och de kommer – åtminstone ser det så ut i rutan – att flytta in i Yle-tornet i Böle. En massa möss i olika färger invaderar också tornet.


Förändringens vindar blåser efter 25 år

Medievärlden har förändrats mycket under de 25 år som gått sedan BUU-klubben startade.


– Barn är idag vana att själva kunna välja vad de tittar på. När de klickar på BUU-klubben på Yle Arenan så vill de se programledarna, inte Alfons Åberg eller något annat, säger Maria Helsing som är innehållsproducent för BUU-klubben.

Närbild på dockförare, BUU-klubben.
Bildtext Maria Helsing och Peter Österman agerar dockförare.
Bild: Rolf Granqvist / Yle

Tittarna kommer nu att få se mer av programledarna och vad som händer i studion. När en så här stor förändring sker behöver barnen få en förklaring.

Medievärlden har förändrats mycket under de 25 år som gått sedan BUU-klubben startade.

― Maria Helsing, innehållsproducent för BUU-klubben


– Storyn med nya BUU-klubben är att BUU-klubben får en ny chef som heter Klösus. Han är mystisk och märklig och tar sig själv på stort allvar. Klösus tycker inte om barn. Han anser att barn inte ska ha roligt och att barnprogram kan vara farliga.

När BUU-redaktionen funderade på programkonceptet kastade de upp alla bollar i luften och funderade på vad som ska hända i programmet om man inte ska titta på film hela tiden. Hittills har det som skett i studion varit en inramning kring filmerna.

BUU-programledarna står framför en filmkamera och syns också i kamerans skärm.
Bildtext Lisa och Jontti förbereder sig inför tagningen.
Bild: Rolf Granqvist/Yle

– Vi konstaterade att vi behöver bättre manus med längre bågar. Det behöver helt enkelt hända någonting. Och där kommer antagonisten Klösus in och sätter käppar i hjulet för BUU-ledarna. Det här leder till att BUU-ledarna måste flytta ut ur den nuvarande studion och leta efter ett nytt ställe. Den nya platsen de hittar är Yle-tornet i Böle, som nu blir BUU-tornet.

Storskrattande BUU-klubbsledare.
Bildtext Jontti och Lisa trivs på jobbet.
Bild: Rolf Granqvist/Yle


En lockande ny värld

Hittills har BUU-klubben gett sken av att programledarna alltid varit i samma rum, även om programmet spelats in både i Vasa och Helsingfors. I och med förnyelsen får de olika inspelningsplatserna egna rum.


– Det här är ett tacksamt koncept. Torntanken gör att vi kan röra oss mellan olika dekorer, som källaren, BUU-våning 5½ och BUU-våning 1000. Högst upp i BUU-tornet finns mössens kontrollrum där de trycker på knappar och spakar och får saker att hända i tornet.


Programledarna kan tala mellan våningarna via ett rör. Här finns också en magisk hiss med en teleporterknapp. När man trycker på den kan man hamna på en åker i Malax. Eller ute i rymden.

Här finns också en magisk hiss med en teleporterknapp. När man trycker på den kan man hamna på en åker i Malax. Eller ute i rymden.

BUU-inspelning är en stor apparat

Att spela in ett BUU-avsnitt kräver en stor stor apparat. När vi besöker studion i Vasa under en inspelning träffar vi på ett team bestående av 15-20 personer. Här finns en bildregissör som ansvarar för bilderna, en personregissör som regisserar skådespelarna och en fotograf som bestämmer över kameror och bildkomposition.

Inne i studion finns två kameraoperatörer och en ljudansvarig. Dessutom finns en ”käyttömestari” som håller koll på kablar och kopplingar samt skärmar åt dockförarna. Här finns också en person som är ansvarig för rekvisita och dekor.

Regissören för BUU tittar på en trummande mus.
Bildtext Monica Vikström-Jokela instruerar.
Bild: Rolf Granqvist/Yle

I kontrollrummet sitter också produktionskoordinatorn som håller koll på innehållet. Dessutom finns här naturligtvis programledarna och, i och med förnyelsen, finns här också dockförare. Över allt detta vakar innehållsproducenten Maria Helsing.

Stämningen är koncentrerad inför bandningarna och som besökare gäller det att hålla sig tyst som en riktig mus i kontrollrummets mörker (inte som ett av BUU-klubbens möss, för de inte så bra på att vara tysta).

I pauserna mellan bandningarna tittar redaktionen på det inspelade materialet och kontrollerar att allt ser ut som det ska. Energin bubblar i programledarna och stämningen är varm och glad.

BUU-klubben pratar inför övning - Spela upp på Arenan

Storsatsning på barnpubliken i tv och på Yle Arenan

BUU-klubbens nya besvärliga chef Klösus spelas av Ted Forsström - från Ted och Kaj ni vet. Ted Forsström är samtidigt också ansvarig producent för allt barninnehåll på Svenska Yle.

Han berättar att förnyelsen av BUU-klubben är en storsatsning för Svenska Yle.

– BUU-klubben är det finaste vi har för barnpubliken. Därför har vi velat satsa ännu mer på programmet. Vi får lite längre bågar, mer dramatik, nya fina kulisser, ny musik. Ja, det mesta förnyas. Till det nya hör också jättehärliga handdockor.

En trummande mus i BUU-programmet.
Bildtext Det kommer att figurera många nya möss.
Bild: Rolf Granqvist/Yle

Att få igenom förändringen har varit en process som tagit tid.

– Ibland har det känts som att försöka fickparkera en oljetanker, skrattar Ted Forsström.

Det är inte det lättaste att ändra på någonting som sett likadant ut i 25 år.

– BUU-klubben är dessutom en stor produktion, med två olika inspelningsplatser och två olika team och mycket teknik. Att veta i vilken ordning man ska börja nysta upp det här har varit en utmaning.

Barn och Klösus i BUU-klubbens studio.
Bildtext Ted Forsström som Klösus försöker förstå sig på barnen i BUU-klubben.
Bild: Rolf Granqvist/Yle

Men nu är bollen i rullning och BUU-klubbens stabila tittargrupp, som troget sätter på tv:n klockan 18 för att titta på programmet, får bekanta sig med det nya konceptet från och med nyår.

Men nu är bollen i rullning och BUU-klubbens stabila tittargrupp, som troget sätter på tv:n klockan 18 för att titta på programmet, får bekanta sig med det nya konceptet från och med nyår


I och med förnyelsen av BUU-klubben kommer de inköpta inslagen, som Alfons Åberg, att placeras sist i programmet och de kommer i fortsättningen att presenteras av mus-hallåor.

Det kommer alltså att finnas två olika versioner av BUU-klubben på Arenan - ett program som är 10 minuter och ett som är 30 minuter. Det kortare programmet innehåller enbart berättelsen med programledarna och mössen i tornet, medan den längre versionen innehåller både BUU-ledarna i tornet plus alla inköpta inserter.

Det betyder att BUU-klubbens kortare avsnitt kommer att finnas kvar på Yle Arenan under obegränsad tid så att barnen kan gå tillbaka och titta på gamla program.

Programledarna övar inför en tagning. - Spela upp på Arenan

Videoklipp: Jessica Morney