Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

HS: Spårjokern kör redan i sommar

Den nya snabbspårvagnen Spårjokern börjar köra redan i sommar. Det uppger huvudstadsregionens stadstrafiksbolag till tidningen Helsingin sanomat. Tidigare har beskedet varit att spårvägen tas i bruk på hösten.

”Planen är att vi börjar trafikera rutten i augusti”, säger vd:n Juha Hakavuori till Helsingin sanomat.

Stadstrafiken rekryterar som bäst chaufförer till spårvagnarna. Sammanlagt 70 chaufförer ska anställas.

Spårvägsbygget har blivit klart betydligt tidigare än planerat. Ursprunligen skulle spårvägen tas i bruk först 2024.

Relaterat

Kostnadsuppskattningen för bygget av Vandas spårväg har stigit med över 50 procent: Kostnaderna estimeras bli 606 miljoner euro

De uppskattade kostnaderna för spårvägen i Vanda har stigit och orsaken är förändringar i planerna och allmänna höjningen av byggkostnader.

Vanda Stad skulle stå för 414 miljoner euro av kostnaderna, 30 procent av kostnader täcks av stöd och Helsingfors stad kommer också betala 15 miljoner euro för den del av spårvägen som finns Helsingfors. Spårvägen medför också intäkter för Vanda stad.

Staden kommer att ta upp frågan i vår, och om beslutet är för spårvägen så kan bygget börja så tidigt som år 2024.

Medlingen för strejkvarslande järnvägsanställda fortsätter nästa vecka

Medlingen i tvisten om järnvägsbranschens kollektivavtal ledde inte till en lösning i dag.

Parterna ska nu förhandla sinsemellan om textfrågorna och medlingen fortsätter den 1 mars, meddelar riksförlikningsmannens byrå på Twitter.

Järnvägsanställda har varslat om två strejker, den 6–10 mars och på nytt 13–17 mars. Strejkerna skulle påverka tåg, metro och spårvagnar.

Åbo domkyrka

Generalplanen i Åbo godkändes efter en lång diskussion – frågan om spårvägar vid domkyrkan och höghusbyggen vid småhusområden väckte debatt

Det krävdes en lång diskussion och en drös med omröstningar innan Åbo stadsfullmäktige godkände den omdiskuterade generalplanen.

Spårjokern kan börja trafikera redan nästa år

Spårjokern, snabbspårvägen som ska köra mellan Östra centrum i Helsingfors och Kägeludden i Esbo kan bli klar i förtid.

Spårvägen provkörs som bäst. De första spårvagnarna som ska användas på rutten har anlänt till depån i Kasåkern och rekryteringen av förare inleds ännu under det här året.

Ursprungligen skulle snabbspårvägen vara klar år 2024, men nu ser det ut som passagerartrafiken kan inledas redan hösten 2023.

Spårjokern ersätter den nuvarande busslinjen 550 som kör ungefär samma rutt.

Planer för hur Östra centrum ska utvecklas.

Östra centrum står inför stora förändringar – bättre kollektivtrafik, nya bostäder och en innerstadsmiljö utlovas

Helsingfors stad satsar på att utveckla Östra centrum. Planen är att skapa en innerstadsmiljö som avviker från områdets historia kopplad till bilism.

Järnvägsspåret ut till Vasklot i Vasa. Bilden tagen vid Wärtsiläs gamla område i Vöråstan.

Järnvägsstationen i Vasa kan få en perrong till – förutsätter att staden börjar med spårtrafik

Idén är närtrafik mellan hamnen och batterifabriksområdet.