Köpbeteendet på bostadsmarknaden förändrades under året: ”Nya bostäder måste vara energieffektiva”
Världsläget speglar av sig i bostadsmarknaden. I Åbo har nybyggda bostäder hittills gått åt väl, men man är beredd på att anpassa planerna på nya husbyggen enligt efterfrågan.
Förtroendet för den egna ekonomin var lägre i december än den någonsin har varit sedan år 1995 då Statistikcentralen började mäta konsumenternas förtroende. Färre personer vill ta lån för att köpa till exempel bilar och bostäder.
För den som ändå söker efter en ny bostad är nybyggen attraktiva.
Nackdelarna är att priset är högre än på äldre bostäder. Fördelarna är att köparen vet att man inte nödvändigtvis behöver budgetera för renoveringar de närmaste åren eller betala höga elräkningar.
– Köparna har väldigt bra koll på energifrågor och energikostnader. Alltså måste de nya bostäderna vara energieffektiva och man måste kunna svara på vad bostaden slutligen kommer att kosta, säger Jani Peltomäki, produktionschef på byggbolaget Pohjolan rakennus.
I Åbo byggs för tillfället många nya höghus.
Pohjolan rakennus bygger det nya höghuskvarteret Linnakortteli nära Åbo slott. Fem av husen byggs redan och då hela området står klart om några år kan tusentals Åbobor bo här. De första flyttar in i februari 2023.
Bostäderna säljs under byggskedet och fram tills bostadsmarknaden svalnade gick lägenheterna åt bra.
– Vi har förhållandevis lite osålda bostäder. Det finns utmaningar, men många objekt har bra efterfrågan.
Enligt Peltomäki kan bolaget styra när bygget av nya projekt inleds då man vet hur framgångsrikt ett objekt är i förhandsmarknadsföringen och hur marknadsläget överlag är.
Nytt konsumentbeteende
Misstron på den egna ekonomin betyder inte att bostadsmarknaden står still men den går långsammare. Enligt Juho Suviniemi, utvecklingschef på Op Koti, funderar många köpare nu på hur pengarna räcker till och fattar beslut enligt sina egna utgångspunkter.
– Om man nu bor i en bostad med ett långt, förmånligt tidsbegränsat elavtal och bostadsräntan ska justeras först i vår, så har man kanske bara funderar på ett köp. Jag tror att man fattar beslutet först då den egna situationen tillåter det, säger Suviniemi.
Enligt Suviniemi är konsumentbeteendet den största förändringen som har hänt i bostadsmarknaden under året. De senaste åren har bostadsmarknaden gått het. Då har trenden varit att först köpa ny bostad, och sedan sälja sin gamla, av rädsla för att man helt ska bli utan ett ställe att bo på.
Nu vill de som ska byta bostad först sälja sitt nuvarande hem och sedan söka efter ett nytt. Så var beteendet innan coronapandemin.
– Många av de framtida köparna är säljare just nu.
”De kan fråga om det finns skyddsrum”
Förutom konsumentbeteenden är också skaran av köpare olika nu än i början av året.
– De är familjer och klienter som vill ha ett nytt hem. Det finns lite mindre av sådana kunder som skapar sitt eget urval av hyresbostäder, säger Sanna Varjanne, kontaktchef på Op Koti.
Tidigare har utseendet vägt mycket då konsumenterna väljer bostad. Efter coronapandemin har planlösningen blivit viktigare för kunderna än mängden kvadratmeter, för att det ska finnas en ändamålsenlig plats för distansjobb.
I år har köparen blivit noggrannare med saker som inte direkt syns i bostaden.
– Kunderna frågar mer och det kräver också mera från vår sida, yrkeskunskap är jätteviktigt. Det kan gälla olika tekniska frågor eller så kan de fråga om det finns skyddsrum i huset.