Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer

Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.

Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.

Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.

Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.

Källor: STT, Yle Uutiset

Inrikes

Tre kvinnor i soldatuniformer går med blommor i händerna.

Morgonkollen: Fem nyheter du behöver ha koll på i dag

Vi uppdaterar dig med nattens och morgonens nyheter.

En illustrerande bild om hur ukrainska flyktingar kan välja hemkommun i Finland, med en ritad bild av fem hus i blått och gult och två människor. Texten #kotikunta finns på finska och ukrainska.

Nu kan de ukrainska flyktingarna i Finland skaffa sig en hemkommun – men hittills har intresset varit rätt svalt

Flyktingar i Finland har efter ett år i landet rätt att registrera sig som invånare i en hemkommun. Det börjar nu vara aktuellt för många av ukrainarna som kom till Finland förra våren.