Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer
Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.
Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.
Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.
Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.
Källor: STT, Yle Uutiset
Inrikes
Morgonkollen: Fem nyheter du behöver ha koll på i dag
Vi uppdaterar dig med nattens och morgonens nyheter.
Få fall av allvarliga streptokockinfektioner i Åboregionen – hög feber och halsont är de vanligaste symptomen
”De som har en underliggande sjukdom kan drabbas hårdare.”
Busschaufför har svårt att förstå kritiken mot Pargasbussarna: ”Det måste vara möjligt att avlägsna barn och unga som använder fel biljett”
Fripassagerare är ett vanligt problem på bussarna.
Li Andersson vill få fart på konsthandeln: ”Jag är beredd att gynna de rika köparna om det samtidigt gynnar de fattiga konstnärerna”
Svenska Yle intervjuar partiledare inför valet.
Nu vet vi vad niorna vill göra i höst – de här skolorna fick många sökande i gemensamma elevansökan
Skolor i Jakobstad i topp och Kristinestad vände trend.
Nu kan de ukrainska flyktingarna i Finland skaffa sig en hemkommun – men hittills har intresset varit rätt svalt
Flyktingar i Finland har efter ett år i landet rätt att registrera sig som invånare i en hemkommun. Det börjar nu vara aktuellt för många av ukrainarna som kom till Finland förra våren.