Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer

Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.

Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.

Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.

Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.

Källor: STT, Yle Uutiset

Inrikes

President Sauli Niinistö gestikulerar med sin hand medan han talar stående vid ett bord.

Presidenten kan få mindre makt – IL: Frågan uppe i Orpos förhandlingar

Det finns en vilja att utöka statsministerns makt.

Tre brandmän i förgrunden undersöker en vit elbil. Bakom bilen står fyra brandmän till. Bilen står i uppfarten från en parkeringsgrotta.

Elbil på laddning exploderade i Lahtis

Rökutveckling satte igång sprinkler i parkeringsanläggning.

En kund kollar på ett paket vid fiskdisken i en affär.

Matpriserna sjunker globalt – men därför fortsätter de stiga i Finland

Produktionskostnaderna har ökat klart, säger expert.

En florist klipper och fixar rosor.

Röda rosor populäraste examensgåvan – men kan vara svårt att hitta inhemska

Inte alltid lätt att säga varifrån utländska blommor kommer.

Orange liten paprika växer i en odlingslåda.

Nu vill vi odla vår mat själva – ätbara grödor allt populärare bland unga

Dyra matpriser sporrar folk att odla själva.