Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer
Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.
Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.
Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.
Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.
Källor: STT, Yle Uutiset
Inrikes
Presidenten kan få mindre makt – IL: Frågan uppe i Orpos förhandlingar
Det finns en vilja att utöka statsministerns makt.
Elbil på laddning exploderade i Lahtis
Rökutveckling satte igång sprinkler i parkeringsanläggning.
Matpriserna sjunker globalt – men därför fortsätter de stiga i Finland
Produktionskostnaderna har ökat klart, säger expert.
Segelbåt gick på grund i Raseborg – sjöbevakningen fick loss båten
Ingen skadades i olyckan.
Röda rosor populäraste examensgåvan – men kan vara svårt att hitta inhemska
Inte alltid lätt att säga varifrån utländska blommor kommer.
Nu vill vi odla vår mat själva – ätbara grödor allt populärare bland unga
Dyra matpriser sporrar folk att odla själva.