Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

För 17-åriga Oliver underlättar körkortet vardagen – bilskollärare om unga i trafiken: ”Tar mindre ansvar för sig själva och andra”

Oliver Majors, 17 år, är nöjd över att ha körkort, men han förstår varför det kan vara bra med en lag som inför fler begränsningar. Bilskollärare säger att unga chaufförer tar fler risker i trafiken.

En av dem som har fått körkort som 17-åring är Oliver Majors från Korsholm. Han hade mopedkörkort och körkort för fyrhjuling sedan tidigare.

Enligt Majors underlättar körkortet hans vardag. Han måste ta sig till skolan, jobbet och till praktikplatsen. Han studerar till husbyggare och under praktikperioderna jobbar han vid olika husbyggen.

– Man kommer fram snabbare, lättare och man behöver inte frysa som när man kör moped, säger Majors.

Majors hade goda förutsättningar för att beviljas dispens och han säger att det var en lättnad att få körkortet i handen. I kompiskretsen är han inte ensam om att redan ha körkort.

– Alla 17-åringar som jag känner har körkort. De behöver det också för skolan och praktik.

Tack vare Majors tidigare erfarenheter av trafiken var det inte svårt att klara uppkörningen.

– Om man har haft körkort tidigare och kört mycket i stan är det inga problem, då kan man alla trafikregler från förr och man behöver bara bekanta sig med ett nytt fordon, säger Majors.

Porträttfoto av Oliver Majors med bil i bakgrunden
Bildtext Oliver Majors beviljades dispens så att han skulle kunna ta sig till skola och jobb. Själv anser han sig vara ansvarsfull i trafiken, något som enligt bilskollärare inte stämmer för alla unga chaufförer.
Bild: Kim Blåfield / Yle

”Dispensen är ändå inte till för att köra runt med kompisar på natten”

Enligt lagförslaget skulle en 17-årig chaufför inte få köra mellan midnatt och klockan fem på morgonen, det skulle få finnas högst en passagerare i bilen och bilen skulle ha ett märke som visar att det är en 17-åring som kör. Majors tycker att lagförslaget delvis är bra.

– Bilolyckor händer oftast på nätterna om bilen är full med kompisar, man är trött och det spelas hög musik. Därför är regeln om att inte få köra på nätterna bra. Dispensen är ändå menad för att man ska kunna ta sig till skola, jobb eller hobby och inte för att köra runt med kompisar nattetid, säger Majors.

Däremot förstår han inte varför man bara skulle få ha en passagerare.

Hurdan är du som chaufför?

– Jag håller trafikreglerna och kör som folk, säger Majors.

Porträttfoto av Oliver Majors
Bildtext Oliver Majors har aldrig hört om någon som nekats dispens för körkortet. För honom gick både dispensansökan och körprovet smidigt.
Bild: Kim Blåfield / Yle

Bilskollärare ser skillnad mellan en 17-årig och 20-årig chaufför

En som har sett många unga i trafiken är bilskolläraren Kajsa Kronqvist, hon beskriver en ung chaufför som snabblärd men mera oförutsägbar.

– Om en ung chaufför gör ett fel rättar de till det snabbt så att andra i trafiken kanske inte hinner med, säger Kronqvist.

Enligt Kronqvist kan bristen på erfarenhet och känslan av att vara odödlig vara orsaker till att unga chaufförer inte är riktigt lika försiktiga som äldre. Hon berättar att hon ser tydlig skillnad på en 17-årig och en 20-årig chaufför.

– Körtekniskt kanske det inte är jättestor skillnad, men man märker att en 20-åring tar mera ansvar för både sig själv och andra i trafiken, säger Kronqvist.

Hur ska man veta om ens barn är redo för dispenskörkort?

– Det är svårt att svara på eftersom det inte finns någon mätare över hur ansvarsfull man är i trafiken, säger Kronqvist.

Bilskolläraren Kajsa Kronqvist i en undervisningssimulator.
Bildtext Bilskolläraren Kajsa Kronqvist märker att unga chaufförer har större riskbeteende i trafiken.
Bild: Anna Ruda / Yle

Kronqvist skulle önska en mer omfattande körundervisning

För att ta sitt första körkort idag krävs fyra teoritimmar och de som tar mopedkörkort har avklarat den teoriundervisningen redan som 15-åringar.

– Förr hade vi 18 teorilektioner som varvades med körtimmar. Om man har mopedkort från förr har man enligt dagens system ingen teori utöver riskteorin, säger Kronqvist.

Den optimala körundervisningen skulle enligt Kronqvist vara mera omfattande.

– I dag ska det gå fort och man lär bara ut det allra viktigaste, förr lärde man chaufförerna att köra för livet, säger Kronqvist.