Vemod och nostalgi på Rosellas sista resa: “Rutten är väldigt viktig för ålänningarna”
På söndagskvällen var sagan all för Viking Lines Rosella, som gjorde sin sista färd mellan Mariehamn och Kapellskär innan fartyget åker till sin nya ägare i Grekland. Stämningen bland passagerare och personal ombord var både vemodig och nostalgisk.
Viking Lines Rosella gjorde sin sista resa på linjen Mariehamn-Kapellskär i söndags efter att ha trafikerat linjen sedan 2008 och varit i Viking Lines ägo sedan 1980.
Fartyget har olika betydelse för de passagerare som Ålands radio och tv har pratat med. En del har ett starkt band till fartyget, och för andra har fartyget endast varit ett transportmedel.
– För mig spelar fartyget ingen roll, huvudsaken är att jag kommer hem. Det är ett färdmedel över havet för mig, säger passageraren Lola Nordberg.
Svenska passageraren Stig Larsén kom med på resan tillsammans med ett stort gäng andra som ville åka med Rosella en sista gång. Han har brukat åka med Rosella ett tiotal gånger per år, och en del andra i gänget har åkt med fartyget flera hundra gånger.
– Rutten är väldigt viktig för ålänningarna, båten bryr jag mig inte så mycket om, men man kan ju älska Rosella ändå, säger Stig Larsén.
Unik gemenskap bland besättningen
För Sebastian Henriksson som varit kapten och överstyrman på Rosella i fem år var den sista resan vemodig. Det som Henriksson kommer att sakna mest är besättningen och fartygets lilla storlek.
– Och den känslan, att man har gjort något gott för Åland och samhället, och att vi varit en länk mellan Åland och Sverige, säger Henriksson.
– Men jag kommer inte att sakna de öppna bryggvingarna, för det är inte kul att försöka parkera fartyget när det blåser hårt, säger Henriksson.
Linjens framtid ska ses över
För Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström kändes sista resan overklig.
– Det var över tusen resenärer ombord när jag kom ombord från Mariehamn, vilket är jättemycket. Resan var annorlunda med så mycket folk och så mycket känslor, säger Boijer-Svahnström.
Huruvida Viking Line tänker återuppta trafiken på linjen Mariehamn-Kapellskär kan Boijer-Svahnström ännu inte svara på, men hon säger att rederiet ska se över linjens framtid.
– Det är väldigt många öppna frågor just nu med de nya miljökrav som är på kommande om hur man ska betala för utsläpp, vilka drivmedel man ska köra med och så vidare, så hela branschen är ganska fundersam över vad som komma skall. Och ska man investera i ett nytt fartyg så måste man ha mer fakta innan man vågar göra en sådan investering, säger Boijer-Svahnström.
Hon betonar att även bränslekostnader och passagerarmängder spelar en stor roll.
– Rosella har haft väldigt mycket svenskar som åkt på dagskryssning och shoppat, och de har gjort linjen lönsam. Det skulle inte ha räckt med enbart ruttresenärer, i synnerhet under lågsäsong, säger Boijer-Svahnström.
Artikeln är baserad på intervjuer gjorda av Ålands radio och tv.