Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Små flygfält vädjar: ”Ingen idé att stänga” – kan bli viktiga när elflygplanen snart blir verklighet

Uppdaterad 12.01.2023 17:57.
Flygbolaget Norra sköter inrikestrafiken från Karleby-Jakobstad flygplats
Bild: Yle/Kjell Vikman

De regionala flygfälten går på knäna och de subventionerade flygen gapar tomma. Men de regionala flygfälten satsar allt på den kommande elflygtrafiken.

Flygets tredje genombrott eller de gröna luftbroarna, kärt barn har många namn. Elflygplan kan komma att revolutionera flygbranschen. Det är något som ett nätverk regionala finländska flygfält iallafall sätter sitt hopp till.

Svenska Yle har tidigare skrivit om de olönsamma flygen som trafikerar inrikesrutter och hur staten subventionerar flyg till Karleby-Jakobstad, Kemi-Torneå, Jyväskylä, Joensuu och Kajana för tiotals miljoner euro.

Men trots att att passagerarantalet inte återhämtat sig från pandemin vill nätverket med Pyttis kommundirektör Terhi Lindholm i spetsen inte att flygfälten stängs.

– Vi menar att flygtrafiken är i en stor förändring och att de regionala flygfälten kommer att bli viktigare. Flygtrafiken kommer att ha många punkter, inte bara koncentreras till Helsingfors, säger Lindholm efter att ha presenterat de regionala flygfältens framtidsvision till bland annat riksdagsledamöter på torsdagen.

Terhi Lindholm, kommundirektör i Pyttis.
Bildtext Terhi Lindholm, kommundirektör i Pyttis, jobbar för att nästa regering ska skapa en ny verksamhetsmodell för regional flygtrafik.
Bild: Högnäs Adam Stefánsson / Yle

Nätverket presenterade sitt mål på torsdagen, att få den blivande regeringen att i början av mandatperioden initiera utvecklingen av en regional flygtrafikmodell. Förhoppningen är att alla flygfält överlever i väntan på att den elektroniska flygtrafiken blir vardag.

Snart verklighet

Utvecklingen av elflygplan har gjort jättekliv de senaste åren. Redan år 2026 hoppas Finnair ha sitt första elektriska exemplar redo för avfärd, efter att ha ingått i ett intresseavtal med det svenska uppstartbolaget Heart Aerospace. Samma år siktar Karleby-Jakobstad och svenska Skellefteå ha den första internationella reguljärtrafiklinjen med elflyg i Europa.

Den flygplansmodellen som Finnair är intresserade av passar för resor till Sverige och Estland, men fungerar också fint inrikes. Den trafikerar nämligen bara rutter som är kortare än 400 kilometer.

– Det är ingen idé att stänga flygfält nu eftersom behovet av dem kommer att öka i framtiden, konstaterar Lindholm.

Det händer saker också internationellt. I Norge har man redan meddelat att alla inrikes kortdistansflyg ska gå på el år 2040. Frankrike har totalt förbjudit flygrutter som går att göra på under två och en halv timme.

Här i Finland fattade statsrådet ett principbeslut år 2021 om att alla inrikesflyg ska vara utsläppsfria före 2045. I beslutet nämns ändå att elektrifieringen är svår. Flygplanen är ofta små, och relativt dyra. Vikt läggs av statsrådet på förnybara flygbränslen.

Terhi Lindholm är mer optimistisk.

– Världen förändras mycket i och med denna utveckling så det lönar sig att lösa de här utmaningarna. Vi kan också åstadkomma mycket för regionernas livskraft och företagens rörlighet, så nu måste vi vara vakna och göra det tillsammans.