Framsteg i förhandlingarna om Wasalandia - arrendeavtalet ska sägas upp
Det är möjligt att den sedan länge nedlagda nöjesparken Wasalandia rivs redan i år. Vasa stad, som äger marken, och Puuharyhmä som äger byggnaderna siktar på att kunna häva arrendeavtalet så fort som möjligt. Det här meddelar Vasa stad på måndagen.
Det finns en ny delgeneralplan för Vasklot, där Wasalandia-området ligger, och i den är området märkt för centrumfunktioner. Staden och Puuharyhmä har diskuterat en uppsägning av arrendeavtalet i många år men först nu verkar man närma sig en lösning.
En uppsägning av arrendeavtalet innebär att byggnaderna ska rivas. Någon exakt tidtabell för det finns inte men målet ska enligt staden vara att tömma området så snabbt som möjligt. Rivningen i sig beräknas ta några månader i anspråk.
Relaterat
Blåvitt står på nytt grönt – efter nästan ett halvt sekel har Vasa IFK en ny hemmaplan
Fotbollsklubben Vasa IFK har saknat hemmaplan sedan 1977.
Jesper Engströms väg till Vasapublikens hjärtan gick via familjens tunga tid – läkarna hade inga svar på hur två bröder fick samma typ av cancer på ett år
”Jag ger allt i varje duell. Det uppskattar supportrarna.”
Politikerna i Korsholm tar tag i Vasa hamnväg
Korsholm har låtit göra en egen utredning av de två alternativen söder om Stadsfjärden och man tog också med ett så kallat noll-alternativ i vilket ingen ny hamnväg byggs.
Samhällsbyggnadsurskottet föreslås inte ta ställning för något av alternativen under sitt möte på onsdag kväll.
De två vägalternativen konstateras dock skapa betydande nya möjligheter för utvecklingen av industrin, servicen och boendet. Vikby alternativet är det starkare av de två.
Noll-alternativet anses bäst bevara förutsättningarna för jord- och skogsbruket. Det alternativet är också bäst med tanke på acceptans bland lokalbefolkningen.
Vasa vill sälja varvshallen på Smulterö för en euro
Staden letar aktörer som kan utveckla det gamla varvsområdet
Cykel- och gångbanan längs Sandögatan i Vasa blir för dyr
Vägkorridoren förkortas.
Onödigt att ställa stad mot landsbygd – hela regionen gynnas av Hamnvägen, säger forskare
”Alternativet är stagnation”, säger Ehrström