Arrangören Tommi Mäki gav felaktiga uppgifter om betalningsstörningar: ”Det är fråga om ett missförstånd”
Vasaföretagaren och politikern Tommi Mäki försäkrar att han betalat de försenade räkningar som hans två företag haft. Han förnekar också att han har skulder till RH Entertainment.
Enligt uppgifter som Yle fått tag på har inte eventbolaget RH Entertainment några skulder till Nordic Live Production, som är arrangören Tommi Mäkis bolag.
Mäki är känd som arrangör av flera festivaler i Finland.
I slutet av december hävdade Mäki i en intervju att det konkurslagda eventbolaget RH Entertainment är skyldiga hans bolag 100 000 euro. Det här förklarade han som orsak bakom hans bolags svårigheter att betala en del räkningar.
Efter intervjun fick Yle Pohjanmaa tips om att Mäkis påstående inte stämde. Redaktionen bad då om RH Entertainments konkursansökan från Birkalands tingsrätt.
I ansökan nämns inte Nordic Live Production som fordringsägare. Inte heller i ansökan om gäldenärens företagssanering hittade redaktionen Mäkis företag bland listan på fordringsägare.
RH Entertainments förra promotor, Marko Riihelä, säger å sin sida att innan deras konkurs var situationen tvärtom mot vad Mäki säger.
– De var skyldiga oss.
Yle har tagit del av epostmeddelanden mellan Riiheläs och Mäkis företag.
Tommi Mäki (Saml) är inte bara företagare, han är också ledamot i stadsfullmäktige och vice fullmäktigeordförande. Dessutom ställer han upp som kandidat i vårens riksdagsval.
Därför är det rimligt att fråga, varför han ljugit om sina företags situation och ifall det är lämpligt att han gett ut felaktig information som beslutsfattare i Vasa och även en potentiell framtida riksdagsledamot.
Mäki hävdar att han löst alla betalningsstörningar
I intervjun med Yle före årsskiftet intygade Tomi Mäki att han har betalat de räkningar som två av hans bolag haft problem med att betala i tid.
Ilkka-Pohjalainen rapporterade innan julen att Nordic Live Production hade betalningsstörningar på 90 000 euro och Sisäsataman Terassi i oktober hade försenade räkningar på cirka 10 000 euro. Mäki är vd för båda bolagen.
Till Yle sade Mäki att bolagens betalningsstörningar berodde på ett tillfälligt kassaunderskott.
Enligt Alma Talents företagsinformationstjänster hade Nordic Live Production ändå samlat på sig förfallna räkningar på över 16 000 euro 9 januari. Räkningens förfallodatum var i mitten av december. Dessutom har bolaget betalningsstörningar på över 110 000 euro.
Sisäsataman Terassi hade vid samma datum förfallna räkningar på över 51 000 euro och betalningsstörningar på nästan 30 000 euro.
De siffror och betalningar som Mäki uppgett stämmer inte överens med dessa obetalda räkningar. Till exempel hade Sisäsataman Terassi under förra hösten flera obetalda räkningar, totalt cirka 20 000 euro och inte 10 000 euro, som Mäki uppgett i offentligheten.
Rapporten från Alma Talent visar också uppgifter från det senaste halvåret ifall företaget haft förfallna räkningar och när företaget har betalat dem.
Noterbart är att ett företags betalningsstörningar syns i kreditupplysningsregistret ännu tre år efter att man betalat dem.
Enligt Österbottens tingsrätt hade Nordic Live Production sex fordringsmål i rätten och Sisästaman Terassi hade ett i slutet av förra året. Mäki har klarat av dem alla och det finns bara några små rättegångs- och indrivningskostnader var obetalda.
Mäki svarar: Räkningarna har tagits om hand
Yle nådde Mäki i fredags för att få svar. Mäki hävdar att företagens alla förfallna räkningar hade betalats 28 december, när han intervjuades av Yle. Det här trots uppgifterna från Alma Talent.
– Jag kontrollerade informationen från den tjänsten och utgående från dem ser det ut som att jag inte skulle ha betalat de räkningarna. Jag undrar själv vad det här kan bero på när alla räkningar hade betalats vid tidpunkten för intervjun.
Mäki säger att han inte har någon skuld till RH Entertainment.
– Jag undrar varifrån det här kommer. Vi har gett all information till konkursboet.
Enligt Mäki är det fråga om ett missförstånd.
– Vi hade då en tjänst, som vi betalade i förskott för till RH Entertainment, men den här tjänsten levererades inte. Vi var alltså skyldiga dem först, men eftersom tjänsten vi beställt inte levererades så blev situationen den motsatta.
Mäki betonar att han inte menat ljuga.
– Jag är själv av åsikten att det hör till en företagare att vara ärlig om sin verksamhet och ge rätt information om den.