Traficom: Ingen lönsamhet i regional tågtrafik – förbindelsen mellan Hangö och Karis bland de minst olönsamma
Trafik- och kommunikationsverket har utrett den regionala tågtrafikens potential, men i rapporten konstaterar myndigheten att den regionala tågtrafiken måste få betydande statliga subventioner.
Regional tågtrafik kommer inte att klara sig utan betydande subventioner, konstaterar Trafik- och kommunikationsverket Traficom i en färsk rapport.
Bland de 13 regionala tågförbindelserna som Traficom granskat hör förbindelsen mellan Hangö och Karis till de mest lönsamma i landet, med också den här tågresan kräver en subventionsnivå på mellan 65 och 85 procent för att klara sig.
De tre mest lönsamma regionala tågförbindelserna
Salo-Åbo-Nådendal
Tammerfors-Sastamala
Hangö-Karis-(Helsingfors)
Trots dålig lönsamhet finns det ändå en poäng med att arrangera regional tågtrafik däremot är passagerarantalet för litet, säger Traficoms expert Anna Pätynen.
– Det är kostsamt och för att förbindelserna ska bli mera lönsamma krävs bland annat att man både bor och arbetar längs järnvägslinjen, konstaterar hon.
Antalet passagerare måste öka med 300 procent
Den regionala tågtrafikens utvecklingsbehov utreds av Traficom. Den nya rapporten är den del av Finlands första riksomfattande transportsystemplan som ska öka den långsiktiga planeringen inom trafikpolitiken och utveckla transportsystemen i landet för att motsvara människors och näringslivets behov.
Förbindelsen mellan Hangö och Karis hör till de mest lönsamma i sträckorna i landet, men för att biljettförsäljningen skulle täcka 50 procent av tågförbindelsens kostnader behöver passagerarantalet öka med mellan 114-132 procent. Däremot är infrastrukturen på tåglinjen mellan Karis och Hangö bra. Endast perrongerna skulle behöva förlängas, konstaterar rapporten.
Direkt tågförbindelse Hangö-Helsingfors lyfts fram i färsk utredning – kan bli verklighet under detta årtionde slår Nylands förbund fast
Hållplatserna i Sandö och Skogby ska bort.
För att öka passagerarantalet krävs stora investeringar och ny service i anslutning till stationerna.
– I tågen ryms väldigt många passagerare och därför ökar lönsamheten beroende på hur många som bor nära tågstationerna, men för att locka boende till de här områdena krävs såklart många tågturer och bra service, säger Anna Pätynen.