Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Det tar 280 år för Östbanan att betala miljöskulden – stadsdirektören i Borgå hoppas ändå på järnväg om 15 år

Uppdaterad 24.01.2023 15:51.
Medelålders man i mörkblå kostym i en festsal.
Bildtext Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula tror att en järnväg genom Borgå österut kan vara verklig om 15 år.
Bild: Matti Myller / Yle

Kommunikationsministeriet och Finansministeriet har gjort en gemensam rapport om de stora snabbtågsprojektens lönsamhet. I Borgå har man tagit del av den kritiska rapporten, men konstaterar att jobbet för Östbanan fortsätter.

– I den här rapporten finns ingen överraskning. Alla vet nog att nya tågförbindelser är väldigt dyra.

Det här säger Jukka-Pekka Ujula, stadsdirektör i Borgå. Han har ögnat igenom rapporten, men inte lusläst den ännu.

Tåg vid perrongen med öppna dörrar.

Utredning: Entimmeståget till Åbo skulle tära på både miljön och statens ekonomi

Tar 140 år innan utsläppen från bygget är neutraliserade.

Ujula är en av dom som jobbar för att Östbanan ska byggas. Banan ska förena huvudstadsregionen med Borgå och Kouvola genom en snabbtågsförbindelse. Det finns ett projektbolag som utreder järnvägen, men ännu ingen tidtabell.

I ministeriernas färska rapport används data från bland annat banverket och de enskilda banprojektens egna uträkningar. Ministerierna har tittat på hur lönsamma ”entimmeståget” till Åbo, ”Finlandsbanan” mellan Tammerfors och Helsingfors-Vanda flygfält och Östbanan mellan Helsingfors, Borgå och Kouvola skulle bli.

För Östbanan skulle staten betala 1,66 miljarder.

– Östbanan går inte att jämföra med någon annan tågförbindelse ännu eftersom vi är så i startgroparna. Men snabba tågförbindelser är vår framtid och vi behöver dem i framtiden, konstaterar Ujula.

Östbanan

Ska förena huvudstadsregionen med Borgå och Kouvola genom en snabbtågsförbindelse

Bland ägarna finns förutom staten städer och kommuner från Helsingfors ända till Kajana.

Det långsiktiga målet är tretimmarståg från Kuopio och Joensuu till Helsingfors

Östbanan har ännu inte gett tidtabeller för byggandet och färdigställandet

Summorna som ministerierna har använt sig av räknas utgående från de samlade kostnaderna under en tidsperiod på 50 år.

I Borgå vill stadsdirektören ge uträkningarna, åtminstone för Östbanan, mera tid innan man kan dra några slutsatser alls. I öst har projektbolaget funnit i bara några månader, så man är bara i startgroparna.

– Vi har inte hunnit göra några uträkningar som är pålitliga än. Vi har till exempel inte hunnit räkna ut vilken positiv inverkan en järnväg kan ha på fastigheterna i Borgåtrakten, säger Ujula.

Kouvolan RR-terminaalin alue Kouvolassa.
Bildtext Den tilltänka Östbanan ska gå genom Kouvola enligt nuvarande plan.
Bild: Antro Valo / Yle

Också ur klimatsynpunkt är ministerierna kritiska. De utsläpp som de nya järnvägarna orsakar under byggnadstiden är så stora att det tar mycket lång tid innan nyttoaspekten syns. Ministerierna använder sig av en kalkyl där man räknar ut hur länge det tar innan utsläppen är ”återbetalda”, i form av bland annat mindre bil- och busstrafik mellan storstäderna.

För Östbanan skulle det ta 280 år, konstaterar ministerierna i sin rapport. Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula är ändå positivt inställd till Östbanans framtid.

– Riksdagen har fattat beslut om att projektbolagen för järnvägsplanerna ska finnas och den här utredningen påverkar inte bolagen just nu. Det är åtminstone min åsikt, säger Ujula.

När kan det finnas en Östbana?

– Det kan kanske vara en realitet om 15 år. Men världens förändras snabbt och vi vet inte vilken teknik vi har eller vilka kriser vi har. Men jag är ganska säker på att det finns en järnväg till Borgå och till östra Finland i framtiden.

Jukka-Pekka Ujula tror på en Östbana om 15 år

3:00

24.1.23 kl.15.50 Statens andel på 3,48 miljarder ändrad till 1,66 miljarder euro för Östbanan.