Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Prövotiden för dubbfritt på Lönnrotsgatan över – nu blir det böter

Helsingforspolisen varnar bilisterna för att ”övningstiden” för folk som kör med dubbdäck på Lönnrotsgatan är över. Från och med nu får alla som bryter mot regeln böter enligt ett Twittermeddelande av överkommissarie Dennis Pasterstein.

Polisen ser alltså inte längre mellan fingrarna om en bilist åker fast för att köra med dubbdäck längs sträckan där det är förbjudet.

Till gårdarna får man ändå köra med de förbjudna däcken.

Under måndagen ordnade polisen en razzia på Lönnrotsgatan och överväldigades av mängden bilister som bröt mot regeln och hann därför inte bötfälla alla.

Helsingfors stad inledde i september år 2022 ett test med att förbjuda dubbdäck längs en 900 meter lång sträcka på Lönnrotsgatan mellan Mannerheimvägen och Sandviksgatan.

Relaterat

Brand i Smedsbacka i Helsingfors

Radhusbranden i Malm i Helsingfors under kontroll – grannar varnades för farlig rök

15 enheter från räddningsverket fanns på plats.

Brand i Smedsbacka i Helsingfors

Bostadsbrand i radhus i Smedsbacka i Helsingfors – taket övertänt

En brand bröt ut i en bostad i Smedsbacka i Helsingfors på torsdagen. Från bostaden har branden spridits till radhusets tak. Helsingfors stads räddningsverk larmades cirka klockan 19.20.

En timme efter larmet uppgav räddningsverket att hela taket brinner. Åtta enheter larmades till platsen. Klockan 21.25 fanns det 15 enheter på plats.

De boende i bostaden kunde oskadda ta sig ut ur lägenheten.

Räddningsverket har isolerat branden och säger att det inte finns någon risk för att branden skulle spridas till andra byggnader.

Källa: STT

Artikeln har uppdaterats. Smedjebacka rättades kl 22.17 till Smedsbacka.

Rulltrappor i metrostationer stoppades för att spara el – men är igång igen eftersom passagerare inte kunde röra sig smidigt

Nu rullar alla rulltrappor i vissa metrostationer i Helsingfors igen efter att en del var ur bruk från mitten av december 2022.

Orsaken till stoppet var att Stadstrafikbolaget och Helsingforsregionens trafik ville spara el.

Stadstrafikbolaget skriver i ett pressmeddelande att när antalet passagerare har ökat har avstängda rulltrappor gjort att passagerare haft det svårt att röra sig smidigt på stationen.

Det finns heller inget akut hot om elbrist just nu.

En rulltrappa upp och ner har hela tiden varit i gång.

Stoppet gällde metrostationerna i Kampen, Järnvägstorget, Gräsviken och Hagnäs.

Att ha rulltrapporna ur bruk sparade omkring 80 megawattimmar, vilket ska motsvara en tredjedel av årsförbrukningen vid Brändö metrostation.