Hästar kan vara till hjälp för ungdomar: ”Jag sätter problemen på paus när jag kommer till stallet”
Jannika Kolehmainen i Vasa ser att hästarna kan hjälpa ungdomar som mår dåligt. Därför har hon gått en utbildning som kombinerar socialpedagogik med hästverksamhet.
Det handlar om en specialexamen på 25 studiepoäng och hon har gått den parallellt med jobbet som klasslärare i Kvevlax.
- Det här kombinerar socialpedagogik med hur man mer praktiskt växelverkar med hästar, säger Kolehmainen.
Hon har jobbat nästan 10 år som klasslärare och också haft att göra med specialklasser och sett utmaningarna där.
- Det känns som att utmaningarna växer och ungdomarna mår sämre. Så jag tänkte att den här utbildningen var något för mig. Att kombinera mitt pedagogiska kunnande med min brinnande kärlek för hästar.
- Man kan ta någon till stallet för att se hur personen reagerar. Det kan till exempel vara någon som är väldigt introvert eller på autismspektret som inte tar kontakt med människor, men som reagerar positivt på att möta ett djur.
Men det kan också till exempel handla om arbetsgäng som behöver göra något annorlunda tillsammans.
Kan man se det som en form av terapi med djur, eller är det fel att använda ordet terapi?
- Jag skulle kalla det terapi. Ridterapin koncentrerar sig på mer på det fysiska medan det här då är mer för det psykiska.
Nu ska hon fundera på i vilken skala hon ska börja utnyttja sin nya utbildning.
- Det långa sommarlovet möjliggör säkert en hel del när det gäller att komma igång.
Vem ser du då att kan vara i behov av att få komma ut med djuren?
- Unga som har svårt att koncentrera sig och följa regler. När man kommer in i ett stall så finns det en hel del regler att följa. På något sätt brukar barn och unga förstå att man måste ha respekt för ett stort djur. Plus då att hästen ofta har en lugnande inverkan.
Det kan förstås sluta illa om man inte vet vad man håller på med.
Hur viktigt är det att vara försiktig med hästen?
- Det kräver tydliga regler. I stallet är man lugn och rör sig lugnt. Sen krävs det också att man väljer en häst som är lämplig för verksamheten.
Det behöver inte utmynna i att man rider.
- Alla kanske inte kommer till punkten att de vill eller kan rida. Men redan att gå och leda en häst eller rykta den i en timme kan vara terapeutiskt.
Hur ser du på hästars och djur i allmänhets betydelse för välmåendet?
- Det är stort. Jag har själv haft svårt med ätstörningar som yngre och utmattning och att få komma till stallet har varit en räddning. Hästen dömer inte men är också duktig på att avläsa känslor. Jag sätter problemen på paus när jag kommer till stallet.
Tillsammans med Kolehmainen på utbildningen var andra lärare, socionomer inom barnskyddet och också sjukskötare inom psykiatrin.
Utbildningen är ett samarbete mellan Ypäjän Hevosopisto och Hämeen ammattikorkeakoulu.