Pellingefärjan stod i en timme – är nu i trafik igen
Färjan till Pellinge i Borgå skärgård stod stilla i en dryg timme på torsdagseftermiddagen (2.2).
Vattenpumpen böts ut på färjan och servicearbetena drog ut på tiden. Strax innan klockan 15 kunde färjan tas i trafik på nytt.
En kö med kring 20 bilar hann bildas på fastlandet innan färjan började gå igen.
2.2 klockan 15.15. Texten uppdaterades om att färjan är i trafik igen.
Relaterat
Ny förbindelsebåt döptes i Åbo – trafikerar rutten i Nagu norra skärgård från och med maj
Ny förbindelsebåt heter Innamo.
Tekniskt fel på Elektra på fredagseftermiddagen – trafiken löper normalt igen
Landsvägsfärjan Elektra drabbades av ett tekniskt fel under fredagseftermiddagen. Elektra kör mellan Pargas och Nagu.
Enligt säkerhets- och trafikdirektör Pasi Roos vid rederiet Finferries fick Elektra problem med rampen. Därför ersattes hon av landsvägsfärjan Falco.
Elektra flyttades bort från färjefästet så fort som möjligt, så att landsfärjan Altera kunde ta emot passagerare igen. Under den tiden var Falco den enda färjan på rutten.
Vid 16.30-tiden meddelade Finferries att trafiken löper normalt igen.
Artikeln uppdaterades 20.1.2023 klockan 17:08 med informationen om att trafiken igen löper normalt mellan Pargas och Nagu.
Nya Bergöfärjan försenas med ett halvt år – samtidigt spränger markarbetena budgeten
Blir flera hundratusen euro dyrare.
Ny webbplats för Pörtö Lines och andra båtars tidtabeller
Efter nyår flyttar reseplaneringstjänsten för landsvägfärjor och förbindelsebåtar från webbplatsen lautta.net till tjänsten matka.fi.
Det är NTM-centralen i Egentliga Finland som hittills ansvarat för reseplaneringen som även omfattat privata transporter i Sibbo och Lovisa.
Efter nyår flyttar tjänsten till opas.matka.fi som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Det betyder att rutter och tidtabeller för bland annat Pörtö Line och Finferries publiceras på opas.matka.fi från och med den 1 januari 2023.
Landsvägsfärjornas och förbindelsebåtarnas positioner kan däremot ses via Fintraffics trafikläget-tjänsten.
Tidtabellerna för landsvägsfärjor och förbindelsebåtar finns även på trafikanternas nätsidor.
Eldriven vajerfärja föreslås för Björkö-Panike vandringsled
Nu börjar utvecklingsplanen för Björkö-Panike vandringsled i Korsholm vara klar. Som förbindelse över Korsbådafjärden föreslås en automatiserad, eldriven vajerfärja som skulle få sin elektricitet från solpaneler.
Snart börjar en ny hybridfärja köra mellan Nagu och Korpo – Finferries: Trafiken kommer löpa mycket smidigare
Vid årsskiftet överlämnas en ny hybridfärja till Finferries. Färjan kommer att öka kapaciteten på rutten mellan Nagu och Korpo. Enligt VD Mats Rosin är den dessutom nästan utsläppsfri jämfört med den tidigare färjan.