Rulltrappor i metrostationer stoppades för att spara el – men är igång igen eftersom passagerare inte kunde röra sig smidigt
Nu rullar alla rulltrappor i vissa metrostationer i Helsingfors igen efter att en del var ur bruk från mitten av december 2022.
Orsaken till stoppet var att Stadstrafikbolaget och Helsingforsregionens trafik ville spara el.
Stadstrafikbolaget skriver i ett pressmeddelande att när antalet passagerare har ökat har avstängda rulltrappor gjort att passagerare haft det svårt att röra sig smidigt på stationen.
Det finns heller inget akut hot om elbrist just nu.
En rulltrappa upp och ner har hela tiden varit i gång.
Stoppet gällde metrostationerna i Kampen, Järnvägstorget, Gräsviken och Hagnäs.
Att ha rulltrapporna ur bruk sparade omkring 80 megawattimmar, vilket ska motsvara en tredjedel av årsförbrukningen vid Brändö metrostation.
Relaterat
Helsingforsmetron stod still på grund av olycka – fortfarande förseningar och oregelbundna turer
Räddningsverket meddelar att en olycka har inträffat vid Igelkottsvägen i östra Helsingfors. Hela metron stod stilla en stund under eftermiddagen.
HRT säger nej till en enda biljettzon
Styrelsen för Helsingforsregionens trafik har beslutat att kollektivtrafiken i huvudstadsregionen ska fortsätta använda det zonsystem som redan är i bruk.
HRT har utrett och jämfört olika alternativ till den nuvarande zonmodellen. Utifrån dem föreslogs att HRT skulle övergå till en zonlös modell, där en och samma biljett skulle gälla i hela HRT-området.
Efter en omröstning står det ändå klart att samkommunen behåller den nuvarande zonmodellen med rösterna 8-6.
Nej till höjd kontrollavgift, säger Helsingfors stadsstyrelse
Helsingfors stadsstyrelse stöder inte en höjning av kontrollavgiften i kollektivtrafiken.
Helsingforsregionens trafik har talat för en höjning från 80 till 100 euro, eftersom de årligen förlorar 15-25 miljoner euro då folk åker utan biljett.
Men stadsstyrelsen tycker alltså inte att det är en bra idé, även om rösterna föll väldigt jämt med 8 emot en höjning och 7 för.
En av motiveringarna är att en stor del av kontrollavgifterna förblir obetalade.
Storstrejk stoppar en stor del av trafiken i Tyskland från och med midnatt
Största transportstrejken på 30 år.
Systemfel håller kvar tågstationernas infotavlor i vintertid – tågtrafiken påverkas inte
Något gick fel i systemet som styr informationstavlorna på tågstationerna under övergången till sommartid, meddelar tågbolaget VR.
Systemet hänger kvar i vintertid, och tågens avgångstider står fel. Däremot flyttades en del av stationsklockorna och går rätt. Felet åtgärdas som bäst.
Tågtrafiken i sig påverkas inte, men det går bland annat inte att söka efter tidtabeller för tåg eller stationer på webbplatsen junalahdot.fi som upprätthålls av Finntraffic.
Tågtidtabeller hittas på vr.fi och inom Helsingforsregionens trafik på hsl.fi.
I natt ställer vi om klockorna – sommartid innebär en förlorad timme
I natt flyttas visaren framåt en timme.
Busschaufför Mats Karlsson tycker det är viktigt att ta hänsyn till passagerare som är barn: "Som vuxen har man ett ansvar"
Det är ledsamt att se nyheter om situationer då barn blir bemötta dåligt i busstrafiken, tycker Mats Karlsson. Han hoppas att flera busschaufförer skulle ha ett brinnande intresse för kundservice.