S-gruppen gjorde starkt resultat – stigande vinst trots bortfallet från Rysslandshandeln
År 2022 förbättrades S-gruppens resultat med 16 procent jämfört med året innan. Trots inflationen och kriget i Ukraina lyckades bolaget göra vinst.
I den nypublicerade bokslutsöversikten för verksamhetsåret 2022 meddelar S-gruppen att omsättningen var 13 465 miljoner euro och vinsten 325 miljoner euro. Det är en förbättring från 2021 års omsättning på 12 329 miljoner euro och vinst på 280 miljoner euro.
Till S-gruppen hör bland annat Prisma, S-market, Sale och Alepa. Utöver dagligvaruhandeln sysslar gruppen också med bland annat hotell- och restaurangverksamhet samt trafikbutiks- och bränslehandel.
”Vi har ett utmanande år bakom oss, vilket har krävt ett exceptionellt ansvar. Den svåra ekonomiska situationen betonade andelslagens grundläggande uppdrag”, säger koncernchef Hannu Krook i S-gruppens pressmeddelande.
Prisma 16 varuhus svagare
I mars meddelade S-gruppen att all affärsverksamhet i Ryssland avslutas. Trots att koncernens 16 varuhus i S:t Petersburg nu har stängt så meddelar S-gruppen om ett bättre resultat än tidigare år. Även Prismas omsättning steg trots bortfallet.
Som helhet steg dagligvaruhandelns omsättning med 4,3 procent. Dagligvaruhandeln står för mer än två tredjedelar av koncernens omsättning.
Restauranger, hotell och bensinstationer växte kraftigt
”Utöver Rysslands anfallskrig och energikrisen, efterföljd av den exceptionellt snabbt stigande inflationen, var årets andra betydande vattendelare slutet på coronarestriktionerna. Efterfrågan på tjänster återhämtade sig snabbt under våren”, skriver S-gruppen i sitt pressmeddelande.
För det starka resultatet står bland annat hotell- och restaurangverksamheten, vars omsättning steg med 47,4 procent.
Trafikbutiks- och bränslehandeln, alltså ABC-stationernas omsättning steg med 28,2 procent. Vinsten steg också.
Tidigare i månaden meddelade S-banken att koncernen gjort sitt bästa resultat någonsin.