Strejker i bil- och transportbranschen i gång – AKT förkastade medlingsbud och varslade om nya strejker

AKT förkastade tisdagskvällens medlingsbud. De första strejkerna i bil- och transportbranschen inleddes vid midnatt. AKT varslade också om ytterligare strejker i mars.
Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT har förkastat det medlingsbud som förlikningsman Leo Suomaa kom med på tisdagskvällen.
Enligt AKT:s ordförande Ismo Kokko var förslaget ”helt otillräckligt” gällande både löneförhöjningar och övrig utformning. Arbetsgivarsidan skulle däremot ha godkänt förslaget.
Förlikningsman Leo Suomaa ville inte på tisdagskvällen spekulera i när förhandlingarna återupptas.
Att avtalsförslaget inte godkändes av båda parter innebär att de strejker som AKT har utlyst inleddes vid midnatt och klockan sex på morgonen på onsdag.
Lastbilar, stuvare, terminaler, tankfartyg ...
Strejken inom lastbilssektorn började vid midnatt onsdagen den 15 februari och fortsätter till midnatt tisdagen den 21 februari.
Samma tid inleddes en strejk inom sektorn för tankfartyg och oljeprodukter. Den slutar också vid midnatt tisdagen den 21 februari.
Stuvarnas strejk inleddes klockan 06 på onsdag morgon och fortsätter tills vidare.
Strejken inom terminalsektorn började samtidigt och den slutar onsdagen den 22 februari samma tid.
Nya strejkvarsel
På onsdagen varslade AKT om nya strejker som ska inledas den 1 mars om inget avtal nås före det.
De strejkerna ska gälla lastbilssektorn, verkstäder, tankbilssektorn, busspersonal, oljeproduktindustri och terminalverksamhet.
Varslet för förbundets medlemmar inom busstrafiken gäller en strejk som inleds första mars och pågår till den 10 mars om inget avtal nås före det.
”Ansvarslöst” av AKT
Arbetsgivarsidan fördömde AKT:s agerande på tisdagskvällen och beskrev det som ansvarslöst.
”AKT spelar ett hänsynslöst spel genom att stänga ner Finland och driva exportindustrin i väggen. Ingenting räcker, utan AKT kräver löneökningar långt utöver genombrotten inom exportbranschen och till och med mer än de tyska lösningarna”, konstaterade Mari Vasarainen, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund rf, och Minna Etu-Seppälä, arbetsmarknadsdirektör för Kemiindustrin KI, i ett pressmeddelande.
Ilkka Oksala från Finlands näringsliv EK anklagade i sin tur AKT för att försöka pressa åt sig högre lönepåslag än andra branscher.
”AKT äventyrar finländska arbetsplatser och orsakar hela det finländska samhället skada. En utdragen strejk har djupa följder om och när finländska företag mister kunder på grund av strejken”, konstaterar Oksala i ett pressmeddelande på tisdagen.
Källa: AKT, STT
Artikeln har uppdaterats under morgonen den 15 februari.