Helsingfors ska bygga nio kilometer till cykelväg för närmare 30 miljoner euro
Nu kan Helsingfors börja förbereda en ny sträcka för cykelvägen Norra Banan från Kottby station till kommungränsen mot Vanda.
Fullmäktige godkände på onsdagen översiktsplanen och kostnadsberäkningarna för cykelvägen.
Banan beräknas kosta ungefär 29 miljoner euro.
Dessutom godkändes en kläm som säger att staden ska utreda möjligheten att köpa mer mark i Mosabacka för att cykelvägen ska kunna göras ännu rakare än vad planerna hittills tillåtit.
Relaterat
Åbo uppmärksammar cykelveckan med nya cykelgator och knattebussar – stadens utveckling som cykelstad går ändå för långsamt
Cykelparkering en utmaning när fler uppmanas cykla.
Cyklister känner sig otrygga på Täktomvägen – tror inte att en byväg löser problemen
Bybor förespråkar cykelväg.
Gång- och cykelväg byggs i Sagu, kapar Kimitovägen
I Sagu byggs en helt ny gång- och cykelväg längs väg 181, alltså Kimitovägen.
Cykelleden ska förbättra trafiksäkerheten och göra det smidigare för cyklister och fotgängare i Sagu. Arbetet kommer att påverka trafiken under våren.
På måndagen började man röja bort buskar och träd, men bilförare kommer att märka av arbetet mera först från 15 maj då man spränger bort berg längs vägen.
Sprängarbetena pågår i fyra veckor och kan leda till upp till 8 minuters väntetid.
Den 5 juni måste bilar ta en omväg då en bro byts ut. Det arbetet pågår i fyra dagar.
Kronoby vill få invånarna att hoppa upp i cykelsadeln: ”Det finns nästan bara fördelar med att välja cykeln”
Under sommaren lånar kommunen ut elcyklar gratis.
Internationell cykelrutt märks ut från Åbo till Vasa
Den internationella cykelrutten EuroVelo 10 går runt hela Östersjön, 9 100 kilometer längs kusten i nio länder.
För två år sedan märktes rutten ut mellan Kyrkslätt och S:t Karins. I år ska rutten skyltas vidare längs kusten från Åbo till Vasa.
De blå cykelruttsskyltarna sätts ut bland annat i Luonnonmaa i Nådendal, Lokalax i Nystad, Raumo, Räfsö i Björneborg, Kristinestad, Kaskö, Närpes, Korsnäs och Söderfjärden i Solf.
Arbetet börjar i april i Egentliga Finland och går sedan vidare norrut via Satakunta till Österbotten.
Rutten går till största delen på landsvägsnätet av lägre klass, också längs gatunätet i kommunernas centrum. Man har strävat efter att leda rutten via trivsamma vägar och gator som gör det lätt att nå lokala sevärdheter och viktiga rastställen.
Alla i trafiken uppmanas ta det försiktigt vid vägarbetena.
Borgåcyklister önskar fler cykelvägar och bättre vinterunderhåll – staden har redan gjort mycket
Yle Östnyland tog en närmare titt på cykelstaden Borgå.