Hamnens yta i Karleby kan tredubblas
En stor utvidgning av hamnen i Karleby är på gång. Miljökonsekvensbedömningsprocessen är redan inledd och där ser man på utvecklingsmöjligheter fram till 2050-talet.
Enligt planen skulle hamnens yta tredubblas och trafikmängderna fyrdubblas jämfört med förra året.
Utvidgningen kräver miljontals kubikmeter fyllnadsmassa.
Investeringsbesluten görs tillsammans med kunder när behov finns och från hamnens sida vill man vara ute i god tid.
Relaterat
Österbotten får pengar i budgetförslaget: ”Första konkreta goda nyheten”
Kasköbanans framtid ser ljusare ut, anser Patrik Hellman.
Farleden in till Lovisa hamn ska fördjupas 2025 – regeringens budgetförslag betyder nya transporter och större fartyg i Valkom
Budgetförslaget går nu till riksdagen.
Vasa hamn och Kasköbanan får pengar om regeringens budgetförslag går igenom
Pengaregn över Österbotten i regeringens budgetförslag.
Vasa grundar ny hamnkoncern
Vasa grundar en ny hamnkoncern bestående av tre bolag. Bolagen får namnen Vasa Hamn Ab, Vasa Hamninfrastruktur Ab och Vasa Hamnservice Ab.
De bakomliggande orsakerna är att nuvarande Kvarken Ports som ägs gemensamt av Vasa och Umeå inte anses kunna utveckla hamnfunktionerna tillräckligt bra. Vasa och Umeå har tillsammans lyckats utveckla logistiken och färjetrafiken men det behövs mer satsningar på själva hamnfunktionerna.
Det råder ett akut behov av att utveckla infrastrukturen i Vasa hamn, konstateras i stadsstyrelsens föredragningslista. Orsakerna är bland annat de möjliga batterifabriksetableringarna, att en fungerande hamn är en konkurrensfaktor för industrin i Vasaregionen och hamnens strategiska betydelse med tanke på Finlands försörjningsberedskap.
Stadsstyrelsen ska på sitt möte idag ta ställning till avtalen för bildandet av de nya bolagen.
Mera: Nu är det bråttom att investera i Vasa hamn – ökad frakt kräver djupare farled och bättre vägförbindelse

Texten uppdaterad 19.9.2023 kl 10:29. Stadsstyrelsen godkände avtalen helt enligt beredning.
Hangö stad förlänger miljonlån till Hangö hamn med tio år – enligt ägaren är avtalet primärt inte en fråga för hamnbolagets styrelse
Förlängning av lån är en operativ fråga.
Oljebekämpningsarbetet i Ingå avslutas
Läckaget är mindre än befarat.