Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Busschauffören Hanna Hirvonen kör fem timmar i sträck utan toapaus – kommer att strejka om det inte blir bättre

Uppdaterad 21.02.2023 20:17.
Kvinna vid bussratten.
Bildtext Hanna Hirvonen har kört buss i tjugo år.
Bild: Heini Rautoma / Yle

Transportfacket AKT har varslat om strejk inom kollektivtrafiken.

Inom busstrafiken i huvudstadsregionen och Tammerfors kan strejken börja onsdagen den 1 mars och pågå till fredagen den 10 mars.

Chauffören Hanna Hirvonen är en av dem som kommer att strejka, om medlingen inte leder till ett avtal innan det.

Efter att ha kört buss i 20 år har hon en klar bild av vad som borde förbättras för att busschaufförerna skulle orka bättre.

– Vi kan ha tre tiotimmarsdagar på raken. Det är för tungt. En arbetsdag borde vara helst åtta, men maximalt nio timmar lång.

Kvinna vid bussens ratt.
Bild: Heini Rautoma / Yle

Chaufförerna behöver också mer pauser, menar Hirvonen.

– Jag börjar 4.30 på morgonen och kör i fyra eller fem timmar utan att ha möjlighet att gå på toaletten. Sen kommer jag till depån och tar en lunchpaus om jag hinner, och kör sedan igen i till och med fem och en halv timme utan wc-paus.

Facket AKT vill att lönerna höjs så att de går att leva på även om inflationen skjutit i höjden. Dessutom kräver man i textdelen av kollektivavtalet till exempel bättre reglering av pauser och frågan om hur långa arbetsdagarna kan vara.

Enligt Hirvonen är de här sakerna värda mer uppmärksamhet.

– Alla talar alltid om lönen. Men det är bara en liten del av hela sammanhanget.

Grundlönen inom branschen är kring 16–17 euro i timmen. Därtill kommer tillägg för kvällar och veckoslut, och erfarenhetstillägg.

Själv säger Hirvonen, som kört i 20 år, att hon får omkring 2 100 euro i handen per månad.

– Men jag kör inte nätter längre, jag orkar inte med det.

Hirvonen tror att strejken blir av.

– Då blir det tyst på gatorna. Om bussar kör så kan man inte lite på de tidtabellerna. Människor tvingas säkert att ta egen bil eller åka taxi.

Arbetsgivarsidan: Tiotals miljoner per år blir för dyrt

Arbetsgivarsidan hänvisar till att en busschaufför i huvudstadsregionen förtjänar i snitt 3 700 euro i månaden.

– Jag vill se den busschauffören, säger Hirvonen med ett skratt. Hon anser att summan inte motsvarar verkligheten.

Enligt arbetsgivarförbundet för biltrafiken (ALT) är kraven orimliga.

– Räknar man med både textdelen och kraven på löneförhöjning skulle kostnaderna bli 71 miljoner euro per år för Helsingforsregionens trafik. Det går helt enkelt inte att acceptera AKT:s krav, säger ALT:s vd Mari Vasarainen.

Enligt Vasarainen klarar företagen inte av sådana kostnader, speciellt eftersom branschen fortfarande repar sig efter svåra pandemiår då antalet resenärer sjönk.

Strejkvarslet gäller alla som hör till facket AKT och som arbetar inom busstrafiken, alltså både chaufförer och de som jobbar vid depåerna.

Medlingsförhandlingarna fortsätter på torsdag (23.2.).

Artikeln uppdaterades 21.2.2023 klockan 20.16 så att antalet timmar som chauffören kör i sträck ändrades från 4 till 5.