Norrena & Frantz: ”En del kunder behandlar mig som luft, det gör mig ganska ledsen”
Den här gången ska Relationspodden fokusera på de riktiga små relationerna vi har i vardagen. De mellan snabbköpskassa och kund, busschaufför och passagerare, servitör och restauranggäst osv.
Vi vill ge ordet till er som jobbar inom servicebranschen, likt signaturen Hon i kassan 27.
De flesta kunde beter sig ju som folk, många är jättetrevliga. Men ack de där som talar i telefonen medan de handlar, skäller ut mig när kortläsaren trilskas eller helt enkelt behandlar mig som luft. Är de månne lika vidriga i alla sina relationer, eller anser de att jag står längre ner i hierarkin på något sätt? Ursäkta nu, men det gör jag inte.
Hon i kassan, 27
Arbetar du inom servicebranschen?
Finns det återkommande beteenden som får dig att se rött?
Vad är det värsta du varit med om i arbetssammanhang?
Hur reagerar du när en kund är ohyfsad? Håller du god min eller har du svårt att dölja dina känslor?
Vad vill du säga till ohövliga kunder nu när du har chansen att ryta till anonymt?
Och för att vända på det: vad är det bästa med ditt arbete? Finns det kunder eller klienter som förtjänar en hyllning?
Du är alltid anonym när du skriver till Relationspodden. Ditt svar kan komma att läsas upp i podden och publiceras i redigeras form här på svenska.yle.fi.