Nokia förnyar sin logotyp – vill slopa associationen till mobiltelefoner
Teknologiföretaget Nokia har lanserat en ny logotyp där färgerna kan variera från fall till fall och där delar av bokstäverna saknas. Men läsaren kan ändå skönja ordet Nokia.
Enligt bolagets pressmeddelande symboliserar logotypen bland annat det samarbete som krävs för att fullt ut utnyttja nätverkens potential.
Vad logotypen beträffar, hänvisar vd Pekka Lundmark i en intervju för Reuters att logotypen också har att göra med att Nokia inte längre tillverkar mobiltelefoner.
”Det fanns en association till smarttelefoner och numera är vi ett företagsteknologiföretag”, säger Lundmark.
Nokia strävar fortfarande efter att sälja produkter och tjänster till telekomföretag, men nu ligger huvudfokus på att öka försäljningen av teknologi till företagssektorn.
Lundmark säger till Reuters att försäljningen till företagssektorn i fjol utgjorde 8 procent av Nokias totala försäljning.
”Vi vill att den siffran så fort som möjligt blir tvåsiffrig”, säger Lundmark.
Stora teknologiföretag har samarbetat med företag som Nokia för att sälja privata 5G-nätverk och utrustning för automatiserade fabriker.
Då Nokia nu riktar in sig på automatisering och datacenter kan bolaget bli en konkurrent till företag som Microsoft och Amazon, skriver Reuters.
Enligt Lundmark kan företag ibland vara partners, ibland kunder och ibland konkurrenter.
Nokia presenterade sin nya logotyp inför den årliga mässan för mobiltelefonibranschen Mobile World Congress som inleds i Barcelona på måndag.
Källor: Reuters, Nokia