Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Norrena & Frantz: Snuskgubbar, krångelpettrar och folk som knäpper med fingrarna åt en – skräckhistorier från servicebranschen

Arg man i mataffär tittar på sitt kvitto
Bildtext Väääh? Här är två tuggummin fast jag bara köpte ett! Försöker du föra mig bakom ljuset, vavava?
Bild: STOKKETE

Relationspodden brukar för det mesta fokusera på de stora relationerna, som parförhållanden, vänner och släktingar. Den här gången bestämde vis oss för att rikta strålkastaren mot de många små relationerna vi också har i vardagen.

Hur bemöter vi till exempel butikskassan, farmaceuten, sommarjobbaren i glasskiosken eller servitören?

Inte alltid så värst bra, tydligen. För vi bad er som arbetar inom serviceyrken att skriva in till oss angående era främsta irritationsmoment.

De flesta av er som svarat påpekar att många kunder beter sig väl, är vänliga eller åtminstone neutralt hövliga.

Men tyvärr finns också de som verkar anse att servicepersonal står lägre ner i hierarkin än kunden, och därmed fritt får brukas som spottkopp.

Kunder som grälar, tafsar, ignorerar och hånar.

Nej, här finns minsann utrymme för oss alla som har ärende till en affär, restaurang eller liknande att skärpa oss! Också mikro-relationerna är värda att vårdas!

I podden rannsakar Hannah och Eva sig själva en aning. Är Hannah en snuskgumma? Och är Eva en surpuppa? Hmm ...

Ett urval av veckans brev hittar du här nedan.

Servicebranschen ryter till!

46:17

Flirtiga pappor i nöjesparken

Jobbar på en nöjespark och värst är folk som inte förstår att det inte är vi i kassan som bestämt priser, regler, hur saker fungerar etc.

Många pappor försöker vara roliga och flirtar med en i kassan. Man försöker ju fortfarande vara trevlig och le men ibland blir det svårt.

Filuren, 21

Är ju ingen robot

Jobbar på en restaurang och det mest irriterande är när kunder behandlar mig som en robot. Som att jag inte ens skulle vara en människa som kan göra fel osv. Så många onödiga kommentarer och elaka saker kunder kan säga till mig om det har skett ett misstag.

Bra kunder är dom som är trevliga och förstående.

Sofia, 19 år

Blond ung kvinna sitter vid ett bord och knäpper med fingrarna
Bildtext Ro hit med ett glas Chablis lille plutt.
Bild: YURI ARCURS

Knäpp knäpp

Jag sommarjobbade som servitör. Det var det en dam som satt vid sitt bord och knäppte med sina fingrar och inte ens kollade på mig när hon ville något. När jag gick till henne behandlade hon mig inte så snällt.

Jag tycker att man kan vara trevlig mot en servitör!

Confused Servitör, 15 at the time

Lever i flera dagar på ett tack

Mest irriterande är de som kommer in och skriker på en innan man ens hunnit säga hej, för allt man gör är fel, man är en idiot och borde få sparken för man inte kan läsa deras tankar för att lösa problemet.

Snälla, kommunicera lite så går det garanterat att lösa.

Ett tack kan jag leva på i flera dagar.

Lagom less, 22 år

Kvinnlig glassförsäljare håller upp en glasstrut mot kameran
Bildtext Ti-hii, varsågod. (Kom igen nu fiskmåsar, på honom!)
Bild: ARNE TRAUTMANN

Snuskgubbar i glasskiosker

Gubbar som kommer till glasskiosker och kommentarer om att man är van med kulor, starka vristkrafter kan användas för allt möjligt skönt, överlag snusk.

Baraensäsong 16

Somliga tror att jag är Amazon

Jag jobbar i en liten butik med bara några få anställda. Butiken finns på en liten ort, och de flesta känner varandra, även mig.

Det mest irriterande är kunder som förväntar sig en rabatt på sina inköp, bara för att vi gått i samma klass, är släkt, går i samma akvarellkurs eller har bott grannar tidigare! Skulle jag ge rabatt till alla jag känner så hade butiken gått i konkurs...

En annan sak som är besvärlig, är om en kund blir arg på mig för att det inte finns en speciell produkt i butiken. Det kan vara något helt random, som inte ens brukar finnas i sortimentet, men ändå blir de irriterade och säger att de får väl köra till grannstaden då för att få tag i just den produkten.

Vi är inte Amazon, vi kan inte ha alla produkter!

Apan 25

Aldrig mera butikskassan!

Jag arbetade nästan tio år i kassan på olika ställen under gymnasieåren och studietiden.

Jag kommer aldrig någonsin att arbeta i kassan igen. Skulle hellre vara arbetslös. Folk S-U-G-E-R! Kunder som klagar på priserna var de värsta. Som om jag som kassörska bestämde om priserna?

Cry me a river!

Lärarinnan 30

En flicka med huvan uppdragen ser ner mot marken och ser ledsen ut.
Bildtext Får jag sparken nu också?
Bild: HALFPOINT S. R. O.

Kunden hånade mitt utseende

Jobbade många år i restaurang, det värsta som hände mig var när en gäst anlände och kommenterade mitt pågående rosacea-utbrott.

”Oj, varför är du så röd i ansiktet?” frågade den vuxna mannen. Chockad förklarade jag mitt tillstånd och gick sedan in i köket och grät.

Efter att jag samlat mig gick jag ut i baren igen då sade samma man ”Finns det ingen medicin du kan ta för det där?” Denna gång blev jag istället förbannad och bad honom att hålla käften.

Några dagar senare kommer min högsta chef, hotellets ägare, och frågar vad som hänt eftersom mannen hade ringt honom och klagat på hur jag behandlat honom.

Tack och lov var chefen på min sida.

Tomaten 34

Oops jag spydde, ta hand om det

Förut jobbade jag som städerska och i det yrket är man inget värd förrän någon spytt eller skitit ner en toalett. Minns med fasa en gång då en person spytt på golvet och en kollega ropade ”siivooja tänne” (hit med städerskan).

Just det, städaren har inget namn, du är nobody, en osynlig individ som minsann är lägst i kast och som man inte ens behöver hälsa på då man möts i korridor.

Siw 56

Leende mörkhyad ung kvinna med headset
Bildtext Tack för att du ringde och ha en braaaa daaag (%&/€!%#)
Bild: YURI ARCURS

Tips: ha en lapp med trevliga repliker

Till alla som jobbar i call center kan jag rekommendera att ha en ”första hjälpen”-lapp på skrivbordet.

Det vill säga några fraser du kan använda när kunden brusar upp, så att du inte tappar fattningen och kan lugna ner situationen

Telefonista 31

Man blir tuffare med åren

Jag har jobbat med kundkontakt i hela mitt yrkesliv. Vanligt folkvett, dvs. att säga hej, tack och hej då tycker man de flesta skulle behärska, men så är det verkligen inte.

Det värsta jag har varit med om är en tafsande äldre kund. Polisen tillkallades och fick eskortera ut kunden. Psykisk ohälsa hos kunder kan också vara knepigt att hantera.

I takt med att jag blivit äldre och fått mer erfarenhet har jag också fått mer skinn på näsan och lärt mig bättre hur olika personer ska tas.

Människokännedom är oerhört viktigt då man jobbar i serviceyrken, men ibland hjälper inte ens det.

K 40