Ministerium föreslår promillegräns för cyklister: 0,5 promille
Snart kan polisen få rätt att stoppa och alkotesta cyklister och dela ut böter om cyklister är i fyllan. Kommunikationsministeriet föreslår att en promillegräns på 0,5 införs för cyklister och elsparkcyklister.
Redan nu finns ett förbud mot att cykla alkoholpåverkad, men reglerna följs inte alltid och poliser har svårt att straffa berusade cyklister.
Det har pratats om att införa en promillegräns för cyklister och elsparkcyklister redan en längre tid, och i och med elsparkcyklarnas popularitet har diskussionen tagit fart.
Därför föreslår Kommunikationsministeriet nu en promillegräns på 0,5 promille. Ministeriet vill också att poliser ska få rätt att stoppa cyklister och alkotesta dem. Polisen skulle också få drogtesta dem.
Tidigare har polisen inte haft möjlighet att göra det här.
Styrstångsfylleri ett brott redan nu – men få vet om det
Det var för ett år sedan som utredningen om en promillegräns för cyklister sattes i gång. I nuvarande lagstiftning står det så här om att cykla berusad:
”En person som för ett motorlöst fordon, såsom en cykel, under påverkan av alkohol eller annat rusmedel kan dömas för trafikfylleri med motorlöst fordon.”
Att cykla berusad kallas styrstångsfylleri och är alltså ett brott om cyklisten orsakar fara för andra trafikanter. En cyklist kan dömas till böter eller fängelse i upp till tre månader för styrstångsfylleri.
Enligt undersökningar från Trafikskyddet är det många finländare som inte känner till att det är förbjudet att cykla berusad. Polisen uppger att det är mycket vanligt att finländare cyklar i berusat tillstånd, men trots det bötfälls cyklister sällan för styrstångsfylleri.
Parkeringsreglering av elsparkcyklar
I ministeriets förslag ingår också andra nya förslag på regler för cyklister, eller främst elsparkcyklister. Ministeriet föreslår ett parkeringsförbud av elsparkcyklar på trottoarer och cykelvägar.
I nuläget parkeras elsparkcyklarna hur som helst och kan ligga på gatorna och blockera exempelvis trottoarer.
Om förslaget går igenom vill ministeriet att cyklister och elsparkcyklister meddelas om nya regler med hjälp av exempelvis trafikskyltar, vägmarkeringar och trafikljus.
Ur ett tidsperspektiv skulle det vara möjligt att genomföra ändringarna i lagen sommaren 2024. Om man beslutar om att införa en promillegräns för cyklister blir det sannolika straffet för styrstångsfylla dagsböter.
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om den här bedömningen. Remissbehandlingen pågår 2–31 mars och alla är välkomna att tycka till om förslaget.
Vad tycker du om förslaget? Du kan diskutera i kommentarsfältet fram till klockan 21, onsdagen den 2 mars.