Snellman får inte försköna svinuppfödningen i sin reklam
Livsmedelskoncernen Snellman prickas för falsk marknadsföring. Livsmedelsverket anser att en reklamvideo från företaget är vilseledande och uppmanar företaget att stoppa den delen av kampanjen.
Kampanjen om ”djurens välfärd” publicerades i januari. Fem anmärkningar hade lämnats in, bland annat från djurskyddsorganisationen Oikeutta eläimille.
I reklamvideon sitter en bonde på en höbal intill en ensam gris i en inhägnad. Han krafsar grisen och delar sin lunchsmörgås med djuret. Det ansåg anmälarna gav en felaktig, förskönad och alltför positiv bild av dagens djurproduktion.
Anmälarna får medhåll av Livsmedelsverket. Reklamkampanjen och videofilmen av mannen och grisen skapar en felaktig bild av svinuppfödningen idag. Livsmedelsverket anser att en del av marknadsföringsmaterialets påståenden kan ge konsumenterna fel uppfattning om svinuppfödningen.
”För inte fram sådant som inte finns i djurproduktionen”
Livsmedelsverket betonar att marknadsföringen inte får föra fram sådant som inte finns i djurproduktionen. Materialet ansågs ge en felaktig bild av matningen av grisar, eftersom de inte får samma mat som människorna.
Däremot anser Livsmedelsverket att företaget Snellman kan tala om djurens välfärd, eftersom den termen inte är definierad i djurskyddslagen. Därför har verket inget att anmärka mot resten av kampanjen, som handlar om inhemsk avel och fri grisning på familjegårdar där producenterna får allt stöd i sitt arbete med ”världens mest blåvita grisar”.
Livsmedelsverket rekommenderar Snellman-företaget att ta bort reklamvideon, och det har redan skett på företagets webbsida. Tidningen Maaseudun tulevaisuus var först med nyheten om Livsmedelsverkets beslut, som har fått uppmärksamhet på sociala medier.