Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

I år repareras fler broar i Egentliga Finland än i fjol – bron över Kustö sund en utmaning

Närings- trafik och miljöcentralen meddelar att totalt tretton broar kommer att repareras i Satakunta och Egentliga Finland.

Det största broprojektet är förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron. Årets mest utmanande projekt är bron över Kustö sund i S:t Karins. Där är terrängen speciellt svår.

Kostnaden för dessa reparationer landar på cirka nio miljoner euro. Det är fem miljoner euro mindre än förra året. NTM-centralen vill ändå betona att de reparationer som behöver göras är billigare än de som gjordes förra året.

Broarnas skick är inte alltid synligt för trafikanterna, så reparationsarbetet kan ibland komma som en överraskning.

I Egentliga Finland finns 1 132 broar varav 100 är i dåligt skick. I Satakunta finns 699 broar varav 64 behöver repareras.

Åboland

En man med sklligt huvud blir rakad av en sköterska.

I Åbo fanns hjälp för svenska Micaels sjukdom – nu skakar inte handen längre: ”Jag är så glad så det rinner tårar”

Micael Adler kom från Sverige till Åbo för att behandla sin tremor eftersom den nya, skonsammare behandlingsmetoden inte finns i Sverige. Nu hoppas han att fler med symtom ska få hjälp.

EN polis ser in i kameran. I förgrunden en polisbil.

Oroväckande utveckling i trafiken i början av året – i Sydvästra Finland skadades 140 procent fler på grund av rattfylleri

Rattfyllerister är inblandade i andra typer av olyckor än nyktra förare. Personskador orsakade av att föraren varit berusad har klart ökat i Sydvästra Finland.

Rävsundsbron

Rävsundsbrons skick oroar, men politiker litar på myndigheterna: ”Ingen orsak att trycka på panikknappen”

Rävsundsbron är den enda fasta förbindelsen mellan Pargas och den väståboländska skärgården och fastlandet.

Sommarens övervakning av cyanobakterier inleds

Den här veckan inleddes sommarens övervakning av cyanobakterier, eller blågrönalger.

I Egentliga Finland och Satakunta övervakar Närings-, trafik-, och miljöcentralen sammanlagt 36 vattenområden, varav 20 är i havet och 16 i insjöar.

Under den första veckan har inga cyanobakterier observerats, vilket är typiskt för årstiden. Det svala vädret i maj har gjort att cyanobakterierna utvecklas långsamt.

Övervakningen pågår till slutet av september.

För tunga transporter kör dagligen över Rävsundsbron – myndigheterna vill få bukt med problemet

Nu ska tunga transporter på Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins övervakas mer än tidigare.

Den högsta tillåtna vikten för en transport är 76 ton. Enligt NTM-centralens mätningar har ändå transporter på 80 ton dagligen kört över bron. Transporter på upp till 100 ton har också mätts. Det här vill myndigheterna nu få bukt med.

Inga nya specialtillstånd för transporter beviljas heller på Rävsundsbron, tills brons skick har granskats ytterligare. De allra tyngsta specialtransporterna måste kanske förbjudas helt.

Belastningen på bron monitoreras och granskningarna på brons skick fortsätter under den här veckan.

Hastigheten på bron sänktes till 30 kilometer i timmen för några dagar sedan.

En information kommer också att ordnas för allmänheten den 15 juni.

Byggstart för nytt campus i Björneborg under sommarlovet

Nästa vecka börjar skolornas sommarlov och då börjar man bygga ett nytt campus i centrum av Björneborg.

Nya byggnader byggs kring Björneborgs svenska samskola och den gamla skolbyggnaden ska renoveras. Från höstterminen kommer skolan verka i tillfälliga lokaler medan bygget pågår.

Campushelheten ska vara färdig vid årsskiftet 2025-2026. Fastigheten ska rymma Björneborgs svenska samskola med gymnasium, och också utrymmen för allmänheten i form av en evenemangssal, ett bibliotek och ett kafé.

Helheten uppskattas kosta drygt 38 miljoner euro och finansieras av Svenska kulturfonden i Björneborg.