Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Flera föräldrar vittnar om att deras barn utsatts för osakligt bemötande på bussar mellan Åbo och Pargas: ”Finns kanske grunder för en rättsprocess”

två människor väntar på bussen
Bildtext Barn och unga har i flera fall utsatts för osakligt bemötande på bussarna mellan Åbo och Pargas.
Bild: Arash Matin / Yle

Flera föräldrar som Yle Åboland har talat med vittnar om att deras barn har utsatts för osakligt bemötande som slutat i att deras barn har slängts ut ur bussen.

Yle Åboland kunde på tisdagen berätta om Isa Myllymaas tolvåriga dotter som blev utslängd ur bussen mellan Åbo och Pargas då det uppstod ett missförstånd kring vilka biljetter som gäller.

Passagerare på bussen.
Bildtext Myndigheterna har ingen förståelse för busschaufförer som väljer att slänga ut barn och unga då problem har uppstått.
Bild: Kalle Mäkelä / Yle

Men det verkar alltså inte handla om ett enskilt fall utan om en större trend där barn och unga har utsatts för osakligt beteende då de åkt med någon av de Fölibussar som trafikerar mellan Åbo och Pargas.

”Busschauffören föste handgripligen ut min dotter ur bussen”

– Vår 16-åriga dotter steg ombord på buss 802 klockan 16.06 vid Domkyrkan på måndagsförmiddagen och betalade med sitt Seutu+ kort som är laddat för ett par veckor sedan och är i kraft och satte sig längst bak i bussen och lyssnade på musik, säger Joakim von Bergmann. Efter en stund då bussen stannade vid hållplatsen utanför ÅUCS började busschauffören plötsligt ropa någonting.

Enligt von Bergmann förstod dottern inte direkt att busschaufförens vrede var riktat mot henne utan satt lugnt och lyssnade på musik bak i bussen.

– Efter en stund insåg hon att det var henne den kvinnliga busschauffören var arg på men då hade chauffören redan stigit upp och kommit bak i bussen, säger von Bergmann. Busschauffören föste henne handgripligen ur bussen samtidigt som hon krävde att min dotter skulle betala biljetten.

Det vägrade von Bergmanns dotter eftersom hon redan hade ett giltigt säsongskort som hon hade betalat resan med.

Porträttbild på Joakim von Bergmann.
Bildtext Arkivbild. Joakim von Bergmann förstår inte varför hans dotter blev utslängd trots att hon hade giltig biljett.
Bild: Yle/ Bubi Asplund

– Hon gick sedan tillbaka till hållplatsen vid Domkyrkan och hoppade på nästa buss mot Pargas och använde igen sitt kort utan problem och kom hem ända fram till Pargas, säger von Bergmann. Så jag förstår verkligen inte vad som har hänt och varför hon blev utslängd ur bussen.

Von Bergmann har kontaktat bussbolaget TLO och har bett dem om en förklaring eftersom det inte får gå till på det här sättet.

– Som jag har förstått kundupplevelsen på bussen så granskar chauffören biljetten det ögonblick då passagerarna stiger ombord, säger von Bergmann. Om det då inte uppstår komplikationer så förstår jag inte varför det senare under samma resa uppstod en situation där chauffören såg sig tvungen att tvinga ut min dotter ur bussen och det vill jag att utreds.

Hur tänker ni gå vidare?

– Jag har kontaktat bolagets kundbetjäning och verkställande direktör som lovat utreda vad som skett, säger von Bergmann. Det borde finnas logguppgifter på bussen som vi kunde be ut och visar det sig att min dotter har avlägsnats från bussen utan orsak finns det goda grunder till ett civilrättsmål och då borde man nog anmäla incidenten.

Hotades att bli utslängd om inte biljetten betalas en gång till

Johanna Tengströms dotter fick ett liknande bemötande på bussen då hon en sen kväll vid årsskiftet åkte från Åbo mot Pargas.

– Min dotter var på väg hem till Pargas där hon bor under veckorna på grund av studier och köpte en biljett via appen som hon visade för läsaren och chauffören, säger Tengström. Allt verkade okej men strax innan Rävsundsbron började chauffören skrika som en galning att min dotter ska ut ur bussen.

Tengströms dotter talar inte perfekt finska och hade svårt att uppfatta vad chauffören menade och en kompis blev tvungen att hjälpa till.

Johanna Tengström.
Bildtext Arkivbild. Johanna Tengström blir både arg och förtvivlad över det bemötande som barn och unga har fått på bussarna mellan Åbo och Pargas.
Bild: Lotta Sundström / Yle

– Men chauffören bara skrek högljutt och hotade med att slänga ut min dotter ifall hon inte betalar för biljetten en gång till vilket hon sedan gjorde för att komma till Pargas, säger Tengström. Jag blir både arg men också förtvivlad eftersom det inte är mycket jag kunde ha gjort om hon blev utslängd då vi bor i Houtskär och det kan dröja länge innan nästa buss kommer.

Eftersom Tengström ville få ett svar tog hon kontakt med bussbolaget TLO:s kundtjänst men ännu några månader senare har hon inte fått något svar.

– Jag läste någonstans att de har svårt att hinna med all respons och det kan dröja innan man som kund får ett svar, säger Tengström.

Förkastligt beteende anser myndigheten som upprätthåller och granskar busslinjen

Flera andra föräldrar vittnar om liknande incidenter som har hänt antingen under det här årets sida eller tidigare.

– Bra att du tar kontakt för det här är första gången jag hör om händelserna och det jag hör gör mig väldigt besviken, säger projektchef Soile Koskela på Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland. Jag ska omedelbart kontakta TLO och ta en pratstund med deras verkställande direktör.

Enligt Koskela är den här sortens beteende helt förkastligt och att slänga ut barn och unga oavsett orsak är ett kontraktsbrott.

– Jag hoppas att de föräldrar vars barn har utsatts för osakligt bemötande tar kontakt med oss här på NTM-centralen, säger Koskela. Då kan vi utreda saken och bötfälla trafikanterna i enlighet med de kontrakt vi har gjort. Oavsett orsak så ska biljettstrul och oklarheter lösas på bussen och barn får aldrig slängas ut ur bussen på grund av detta.

Hur stora summor kan bussbolaget tvingas betala?

– Det beror på men först diskuterar vi och kräver en förbättring men sker inget så kan vi bötfälla dem, säger Koskela. Då handlar det om några hundra euro per fall, så därför är det viktigt att föräldrarna också kontaktar oss som granskande myndighet.

Artikeln rättad klockan 13.51 eftersom namnet på NTM-centralens tjänsteperson var felaktigt.

Diskussion om artikeln