Svårare att få taxi i glesbygden
Sedan taxireformen 2018 har taxiverksamheten i allt större grad koncentrerats till tätbefolkade områden. Det konstaterar Trafik- och kommunikationsverket Traficom.
I glesbefolkade kommuner har antalet taxibilar minskat, och i synnerhet på kvällar och helger är det svårare att få tag på en taxi.
Enligt Traficom finns det i glesbygden endast hälften så mycket taxiverksamhet jämfört med tätortskommuner.
Taxireformen år 2018 luckrade upp reglerna, och sedan dess är taxitillståndet inte längre knutet till en viss stationsplats utan taxiföretagen får själva bestämma var och när de kör.
På nationell nivå tog det i snitt kring åtta minuter att få en taxi i fjol. Genomsnittstiden varierade mellan sju till tretton minuter mellan olika landskap.
Det finns kring 9 400 taxiföretag i Finland, varav över 40 procent är registrerade i Nyland.
Taxireformen höjde priserna i genomsnitt – sämre tillgång till taxi på landsbygden utanför tätorter
Stora prisvariationer då man jämför taxiföretag.
Inrikes
Det här är historien om bron som fått nej av både kung och fosterland
Stadsbron i Kristinestad, då och nu.
Arbetsminister Satonen: Nytt riktat stöd kan ersätta vuxenstudiestödet
En närvårdare som vill vidareutbilda sig till sjukvårdare ska kunna få stöd för det också i framtiden. Det säger arbetsminister Arto Satonen från Samlingspartiet, efter kritiken mot att vuxenstudiestödet skrotas.
Fyra av tio finländare vill att regeringen Orpo faller så fort som möjligt
29 procent rankar regeringens förmåga som bra.
Kan det ryska konsulatet i Åbo användas till något nytt efter att det stängts? Åboborna har delade åsikter
Åbo stad är inte intresserad av byggnaden.
Nu protesterar alla mot regeringen – men Centern protesterar mot sig självt
Lyssna på Politiken på Arenan och i Yle Vega.
Vem var först, örnen eller människan? Det här gäller om havsörnen bygger bo på din tomt
Nu finns fler havsörnar än någonsin i Skärgårdshavet.