Planerna går framåt för Kokon idrottscentrum i Borgå – nya trafiklösningar skissas upp
Om allt går som planerat kan Kokonområdet i Borgå ha en ny detaljplan om ett år. Sedan kan staden börja förverkliga alla stora planer som finns för området, bit för bit.
Borgås storsatsning Kokons idrottscentrum har nu kommit så långt att det finns ett utkast på planerna. I praktiken betyder det att staden har kartlagt vilka funktioner som borde finnas på området och placerat ut dem fysiskt på en karta.
Skisser på hur trafiken kunde löpa i framtiden har också gjorts upp.
Staden vill utveckla området och göra det möjligt att motionera där på ett ännu mer mångsidigt sätt. Tanken är att utvecklingen sker stegvis, så att området inte förvandlas till en enda byggarbetsplats.
– Vi vill i mån av möjlighet att möjligheterna att motionera finns kontinuerligt, säger biträdande stadsdirektör Fredrik von Schoultz.
Ny ishall och allaktivitetsarena
Området föreslås få en ny ishall på totalt 7 500 kvadratmeter. Ishallen skulle ha två inomhusrinkar där den ena rinkens åskådarläktare uppfyller kraven för ishockeyserien Mestis.
Tanken är att de gamla ishallarna är i bruk tills den nya kan tas i bruk. Sedan kan de gamla rivas och ge plats för en ny allaktivitetsarena, berättar Kalle Myllymäki som är vd för bolaget Kokonniemen liikuntakeskus.
I arenan ska det vara möjligt att utöva bollsporter, gymnastik, gruppidrott och friidrott. Den ska vara ungefär 12 000 kvadratmeter stor.
Den nya ishallen och allaktivitetsarenan binds ihop av en entrébyggnad på 3 000 kvadratmeter. Där ska finnas rum för kontor och affärer men också idrottslokaler med låg tröskel så som gatubasket, skejtning och parkour.
– När arenan är färdig kan renoveringen av Kokonhallen börja, berättar Kalle Myllymäki. Hallen ska lämpa sig för racketsporter och eventuellt andra inomhusgrenar.
Till planerna hör också en uppvärmd konstgräsplan med tillhörande omklädningsrum.
Ny väg och mera parkering
I dag styrs trafiken in till Kokonområdet via en väg som finns mellan hallarna och simgropen. Det här området planeras i framtiden vara en friluftspark där det inte finns biltrafik.
Därför har en ny väg från Tolkisvägen skissats upp väster om hallarna, på ett område som i dag är en åker. På det här sättet kan antalet parkeringsplatser också öka, från att i dag vara cirka 260 till att i framtiden vara ungefär 650 stycken.
Hur trafiken ordnas på området slås fast i en ny detaljplan. Planen kommer styra vad som byggs på området, men den ska innehålla en viss flexibilitet, lovar stadsutvecklingsdirektören Dan Mollgren.
Förutom trafik och byggnader ska detaljplanen också ta ställning till dagvattnet och hur det rör sig på området som kommer ha stora takarealer och en hel del asfalterad yta.
Dessutom samlar Kokonområdet upp vatten från ett ganska stort område på norra sidan av Tolkisvägen. Det ska man inte ändra på, vattnet måste tas i beaktande, konstaterar Mollgren.
– Vi måste se till att avrinningen är fiffig, så att man under byggandet gör saker rätt, förklarar han.
Så här går allt framåt
Projektets följande steg är att stadsstyrelsen behandlar utkastet till plan för Kokon på sitt möte den 12 april. Presentationer om projektet hittas på Borgå stads webbplats.
Sedan fortsätter planeringen med bland annat preciseringar av utsikten, fasaderna och anslutningar och gator.
Efter sommaren utreds olika modeller för hur området ska förvaltas och finansieras.
Ett förslag till ny detaljplan ska vara färdigt i höst och går allt som planerat är den godkänd efter årsskiftet. När planen har tagits i bruk finns det inga hinder för att börja bygga.