Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Kommunikationsministeriet: Europeisk spårvidd för dyr för Finland

Uppdaterad 13.04.2023 10:56.
En öde tågräls.
Bildtext Att bygga om tågspåren i Finland till europeisk standardvidd skulle bli påfallande dyrt i förhållande till nyttan, konstaterar Trafik- och kommunikationsministeriet.
Bild: Jaana Polamo / Yle

Att gå över till europeisk spårvidd på tågrälsen skulle inte vara lönsamt för Finland, konstaterar Kommunikationsministeriet i en färsk utredning.

Bakom utredningen finns ett förslag från EU-kommissionen om att tågrälsen i Europa borde ha en gemensam standardvidd.

Finland har förhållit sig kritiskt till förslaget och anser att beslut om spårvidd ska kunna fattas på nationell nivå.

I utredningen konstaterar Kommunikationsministeriet att en gemensam standardvidd skulle vara fördelaktig för person- och godstrafiken till Europa.

Ministeriet påtalar att de olika alternativen för spårvidd också ska beakta fördelarna för försörjningsberedskapen och utvecklandet av trafiknäten i Europa.

Ingen lönsam affär för Finland

Förnyelsen av tågrälsen skulle ändå bli påfallande dyr i förhållande till nyttan, konstaterar ministeriet.

I utredningen lyfter ministeriet fram olika alternativ för att ta i bruk den europeiska standardrälsvidden i Finland.

Antingen skulle rälsvidden i Finland bytas ut helt eller delvis, eller så skulle ny tågräls med europeisk standardvidd byggas intill den finländska rälsen.

Enligt utredningen är det ändå inte tekniskt möjligt att använda två olika rälsvidder på samma räls i finländska förhållanden.

Finland har en bredare tågräls än standarden i resten av Europa.

I Finland är spårvidden 1 524 millimeter, medan den allmänna standarden i Europa är 1 435 millimeter.

Rättelse 13.4 kl 10.56: I artikeln talades det tidigare om Trafik- och kommunikationsministeriet. Ministeriet heter bara Kommunkationsministeriet på svenska.