Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

De extremt billiga flygens tid är förbi, säger lågprisjätten Ryanairs vd

Uppdaterad 17.04.2023 18:48.
Människor håller på att stiga ombord på Ryanairs flygplan utomhus.
Bild: Mikko Savolainen / Yle

Resebranschen håller fort på att återhämta sig efter coronapandemin. Speciellt efterfrågan på lågprisflyg har ökat i snabb takt, säger Ryanair-koncernens vd Michael O'Leary.

Lågprisflygbolagen har lyckats få sina passagerarvolymer att växa snabbare är de traditionella nätverksflygbolagen som Lufthansa, Air France och Finnair.

Enligt europeiska flygkontrollmyndigheten Eurocontrol kommer lågprisflygbolagens marknadsandel att fortsätta stiga. Redan nu görs mer än varannan flygresa med bolag som Ryanair, Easyjet, Vueling och Wizz air.

Ryanair är det största flygbolaget i Europa, med 160 miljoner passagerare år 2022.

Den kommande sommaren väntas lågprisflygbolagen redan flyga mera än före coronapandemin, säger Michael O'Leary till Yle Uutiset under europeiska flygbranschorganisationen Airlines for Europes (A4E) möte i Bryssel.

Tioeurosbiljetterna kommer inte tillbaka

Lågprisflygbolagen mår bra, men de extremt billiga flygbiljetternas tid verkar emellertid vara över.

Kriget i Ukraina har fått bränslepriserna att skjuta i höjden och prisökningen påverkar också flygtrafiken.

– I år betalar vi i snitt 90 dollar per tunna för bränslet. I fjol var motsvarande pris 67 dollar. Därför blir det inga 9,99 euros erbjudanden den här sommaren, säger Michael O’Leary.

En tunna motsvarar 159 liter flygbränsle.

Han uppskattar att flygpriserna kommer att öka med 10–15 procent i Europa under sommaren. Ökningen verkar ändå bli mindre än många flygbolag tidigare förutspått.

Ryanairs vd Michael O'Leary pekar med fingrarna upp i luften och ser glad ut.
Bildtext Ryanairs vd Michael O'Leary säger att Finland kommer att bli ett populärt resmål för mellaneuropéer de närmaste åren, när lågprisbolagen öppnar nya flygrutter.
Bild: Jari Tanskanen / Yle

Nattåg populärt alternativ

Inom Europa stiger speciellt nattågens popularitet som färdmedel. Många väljer hellre nattåget än flyget, speciellt för kortare resor.

– När resetiden blir längre än 2–3 timmar kan tågen ändå inte längre tävla med flygen gällande pris eller bekvämlighet, anser O'Leary.

Världsläget och inflationen kan påverka att fler hellre väljer att resa inom Europa i sommar, och då kommer kombinationssemestrar av tåg och flyg troligtvis att vara populärare än förr, tror O'Leary.

”Mera förnybart bränsle behövs”

Också utsläppsrätterna och användningen av förnybara bränsleformer kommer att få flygpriserna att stiga ytterligare de kommande åren.

A4E är flygbolagens språkrör mot EU-kommissionen och organisationens medlemsbolag vill nu pressa kommissionen och de europeiska ländernas regeringar till att snabbt öka produktionen av förnybart bränsle.

– Om vi verkligen vill att flygbolagen ska vara koldioxidneutrala år 2050, måste de europeiska ländernas regeringar agera snabbare än takten oljeproduktproducenterna planerar, anser O'Leary.

Just nu täcker det förnybara SAF-bränslet endast en bråkdel av Europas behov.

Artikeln är en översättning och bearbetning av Yle Uutisets artikel Pilkkahintaisten lentolippujen aika on ohi, sanoo halpalentojätti Ryanairin johtaja skriven av Jari Tanskanen. Översättningen är gjord av Stefanie Lindroos.

Diskussion om artikeln