Skärgårdsbornas önskemål uppfylldes – färjan Aura återvänder till rutten mellan Gustavs och Iniö
NTM-centralen i Egentliga Finland meddelar om förändringar i färjetrafiken från och med den 11 maj. Förändringarna grundar sig på kundrespons och utlåtanden.
Skärgårdsborna och Pargas stad hade länge önskat bättre kapacitet på rutten mellan Gustavs och Iniö. Särskilt under sommarmånaderna då det är mycket trafik på rutten har det bildats köer både i Heponiemi och i Kannvik
Vid årsskiftet flyttades därför den större färjan Sterna till Iniörutten för att förbättra kapaciteten. Sterna har plats för 7–12 fler fordon jämfört med Aura.
Samtidigt flyttades Aura till rutten mellan Korpo och Norrskata och ersatte därmed färjan Mergus.
Men den nya färjan Sterna fick mycket kritik. Framför allt har folk varit missnöjda med passagerarutrymmena och på att det inte finns ett kafé på Sterna. Det finns plats för nio passagerare i Sternas passagerarutrymme under färjans bildäck, bredvid maskinutrymmet.
– Det är en riktig ubåtskänsla i passagerarutrymmena, sa Linda Lindberg (SFP) från skärgårdsnämnden för Svenska Yle då.
Hellre bättre komfort än en större färja
Efter all kundrespons samt utlåtanden från Skärgårdsdelegationen och Pargas stad har Närings-, trafik och miljöcentralen i Egentliga Finland nu beslutat att flytta tillbaka färjan Aura till passet Gustavs-Iniö. Det innebär att färjan Falco börjar trafikera färjeavsnittet Korpo-Norrskata, medan Sterna placeras som reservfärja på färjeavsnittet Pargas-Nagu.
– Alternativen på Iniöpasset var att ha en större färja eller en färja med större komfort. Skärgårdsborna och Pargas stad var eniga om att komforten är viktigare, så vi bytte tillbaka Aura till färjepasset Iniö-Gustavs, säger vägingenjör Tapani Jaakkola vid NTM-centralen i Egentliga Finland.
NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett möjligheten att bygga ett tillgängligt passagerar- och kaféutrymme ovanför Sternas bildäck, men det lönar sig inte ekonomiskt.
Man har också utrett om det är möjligt att öka trafiktätheten mellan Gustavs och Iniö under de överbelastade sommarmånaderna då Skärgårdens ringväg är öppen. Men också det här är för dyrt att genomföra.
Det finns alltså risk för att det bli trångt på färjan och att det uppstår köer vid färjepasset Iniö-Gustavs i sommar igen, men NTM-centralen har uppfyllt skärgårdsbornas önskemål att komforten och kafeterian på rutten är viktigare.
Förändringarna för Aura, Sterna och Falco gäller från den 11 maj.