Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Finländskt par gjorde sitt livs fynd på en auktion – ett medfaret konstverk visade sig vara en äkta målning av Albert Edelfelt

Uppdaterad 03.05.2023 07:46.
Oljemålning föreställande en ung man i kostym. Guldfärgad ram, svart bakgrund bakom tavlan.
Bildtext Porträtt på Adolf Wasenius, målat av Albert Edelfelt 1885.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

En hundra euros målning av en okänd konstnär visade sig vara ett värdefullt verk av en känd finländsk konstnär. Mysteriet bakom verket löstes med hjälp av solstrålar.

Det är oerhört ovanligt att ett auktions- eller loppmarknadsinköp visar sig vara ett värdefullt konstverk. Så gick det ändå för ett par som köpte en tavla för en spottstyver på en auktion i Tammerfors.

På begäran av den intervjuade publicerar Yle undantagsvis bara intervjupersonen Joonas förnamn.

Han har konst som hobby och går mycket på konstutställningar, men jobbar inte med något som har med bildkonst att göra.

Ingen var intresserad av verket

Joona och hans hustru besökte auktionen i Tammerfors år 2017 för att kolla på lampor.

I den bortre ändan av auktionsrummet låg tavlor i en hög. Bland dem fanns några porträtt utan ramar. En av tavlorna gjorde genast ett starkt intryck på paret.

– En högklassig oljemålning. Det är en sann konstnär som har målat den, sa Joona till sin fru.

Maalauksen tekijä Albert Edelfelt, maaalauksessa filosofian maisteri Adolf Wasenius. Taulu tehty vuonna 1885.
Bildtext Vem är mannen? Och vem har målat porträttet?
Bild: Berislav Jurišić / Yle

Målningen hade förts till auktionen från ett dödsbo. Både konstnären och ynglingen på porträttet var okända.

– Jag budade på tavlan. Ingen av de andra kunderna var intresserade av verket.

Det begärda priset för tavlan var 100 euro. Utöver det tillkom auktionskostnader på 25 euro.

– Den var så billig och så fint målad. Hur är det möjligt, tänkte den nya ägaren.

En okänd man iakttog familjen

Redan nästa dag efter köpet började paret fundera över tavlans ursprung och historia. Kan verket vara ryskt? Och vem var den stilige unge mannen på tavlan?

Familjen fick tillökning och verket föll i glömska. Emellanåt hade Joona och hans fru planer på att rama in och restaurera tavlan. Men det var dyrt och förblev ogjort.

– Tavlan hängde i ett snöre i köket. En gång skvätte det gröt ur barnets tallrik på den.

Ibland låg tavlan i arbetsrummet på ett skåp och ibland i vardagsrummet.

Det kändes som om en okänd man hade flyttat in hos oss för att stirra på oss och iaktta våra liv. Han blev en del av vårt hem.

En svag skrift ledde dem vidare

En vårdag sken solen starkt in i lägenheten. Solstrålarna sken rakt på verket, som Joona och hans fru var i färd med att flytta till en annan plats. Då märkte de för första gången en svag skrift bakom tavlan, på insidan av kilen.

– Vi kunde urskilja bokstäverna ”mag” och troligen ett namn som slutar med bokstäverna ”ius”.

Dessutom kunde paret urskilja orden ”målat av” och slutdelen av namnet: ”delfelt”.

– Jag fattade genast att ordet måste vara Edelfelt!

Joona putsade damm och smuts från porträttet och fick det bekräftat. I höjd med mannens högra axel fanns en svagt och svårt urskiljbar text: A. Edelfelt.

Maalauksen tekijä Albert Edelfelt, maaalauksessa filosofian maisteri Adolf Wasenius. Taulu tehty vuonna 1885.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

I flera år hade familjen och deras vänner tittat på tavlan, men ingen hade tidigare lyckats urskilja någon signatur.

Albert Edelfelt (1854-1905) var en av de genom tiderna mest betydande och kända konstnärerna i Finland. Edelfelt målade över tusen tavlor under sin livstid.

Han är också en av de finländska konstnärer vars verk har förfalskats mest. Därför väcktes också en misstanke om att målningen måste vara en kopia av den kända mästarens verk.

Som en detektivberättelse

Därefter började ett ihärdigt detektivarbete. Joona ville veta allt om verket och få bekräftat vem upphovsmannen är.

Han undersökte skisserna på Nationalgalleriet och lånade böcker om Edelfelt på biblioteket.

Joona kontaktade experter och Ateneums konstmuseum, men fick inget svar. Ingen kände igen verket eller ynglingen på porträttet.

Han köpte en uv-lampa och undersökte målningen med hjälp av den.

– Jag besökte alla tänkbara museer och studerade Albert Edelfelts målningar med mikroskopblick.

Ett svartvitt fotografi av en medelålders man stint stirrande snett framåt
Bildtext Konsthistorikern Bertel Hintze.
Bild: Aarne Pietinen

Till slut fann han svaret hos en finländsk, framliden konsthistoriker, Bertel Hintze (1901-1969). Han hade skrivit en produktionskatalog över alla Edelfelts tavlor.

Joona gick igenom katalogen. Nummer 346 verkade bekant.

– Det var ett speciellt ögonblick, som ur en film, minns han nu senare.

Samtidigt blev det också klart vem Edelfelt hade målat av.

En ung mans tragiska öde

Hintzes katalog visar att den unge mannen på Albert Edelfelts porträtt är magistern Adolf Wasenius (1861-1884).

Han föddes i Helsingfors och dog i tuberkulos i Lausanne i Schweiz endast 23 år gammal.

Adolf Wasenius.
Bildtext Adolf Wasenius hade ännu livet framför sig då han dog 23 år gammal.
Bild: Museoviraston kuvakokoelmat

Porträttet beställdes efter hans död av hans far Adolf Fredrik Wasenius, en känd finländsk företagschef, representant för borgarståndet i flera lantdagar och generalkonsul.

Sonen skulle bli chef för Tervakoski pappersbruk.

Verket målades utifrån fotografier och blev färdigt år 1885.

Bokstäverna ”mag” som Joona lyckades urskilja ur den svaga skriften på porträttet står för magister och ”ius” var en del av efternamnet Wasenius.

– Verket fick på sätt och vis ett sorgligt innehåll. Pojken skulle bli familjens överhuvud och fadern, som genomgick en enorm sorgeprocess, beställde tavlan som ett minne åt familjen.

Målningen var i exceptionellt dåligt skick

Konservatorn Tuulikki Kilpinen jobbar i Helsingfors med konstkonservering och ger utlåtanden om konstverk.

Konservaattori Tuulikki Kilpinen. Maalauksen tekijä Albert Edelfelt, maaalauksessa filosofian maisteri Adolf Wasenius. Taulu tehty vuonna 1885.
Bildtext Konservatorn Tuulikki Kilpinen.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

Joona förde målningen till henne och fick bedömningen att tavlan var i exceptionellt dåligt skick.

– Verket var suddigt. Målfärgen höll på att lossna på flera ställen. Det hade också fått en vattenskada i något skede, säger Tuulikki Kilpinen.

Det tog lång tid att konservera tavlan och nu fick den också en ram.

Konservaattori Tuulikki Kilpinen
Bild: Berislav Jurišić / Yle

I januari 2022 skrev Kilpinen i ett utlåtande att det inte finns något skäl att tvivla på att det är frågan om en äkta målning av Albert Edelfelt.

Ett sällsynt fynd

Hanne Selkokari, amanuens vid Ateneums konstmuseum säger att det är sällsynt att försvunna verk av Edelfelt återfinns.

– Det är mycket ovanligt.

Ateneumin amanuenssi Hanne Selkokari seisoo Albert Edelfeltin teoksen edessä.
Bildtext Hanne Selkokari intill ett annat verk av Edelfelt.
Bild: Antti Haanpää / Yle

Samma gäller all värdefull konst. En kund som besöker loppmarknader och auktioner hoppas på att fynda värdefull konst, men blir oftast besviken.

– Det kan hända att man hittar skisser men knappast målningar, fortsätter Selkokari.

Värdet på tavlan mångdubblades

Nu har Joonas och hans fru försäkrat sitt aktionsfynd för en ”betydande summa”, och tavlan som köptes för en hundring är värd tiotusentals euro.

– Ända sedan barnsben har jag jagat efter en skatt. Det är fint att vi fick ta reda på historien bakom tavlan och vara med om ett äventyr som inte går att mäta i pengar.

– Vi kommer garanterat inte att vara med om något motsvarande fynd, åtminstone inte av den här klassen.

Joonas intresset för auktioner har inte slocknat. Han bläddrar igenom alla finländska auktionskataloger varje vecka.

– Lärdomen av det här är att det lönar sig att köpa sådant som är vackert och som man själv gillar.

Hanna Kaarina Syrjäläinen med porträttet.
Bildtext Hanna Kaarina Syrjäläinen är ombudsman för Albert Edelfelt-stiftelsen.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

Adolf väntar i Borgå

Porträttet av Adolf Wasenius visas inte på Albert Edelfelts utställning på Ateneums konstmuseum.

– Sammanträffandet fortsätter, konstaterar Joona.

Albert Edelfeltin ateljee Haikossa Porvoossa.
Bildtext Albert Edelfelts ateljé i Haiko.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

För ett år sedan besökte han Edelfelts ateljé i Haiko i Borgå. Han berättade om sitt fynd för Hanna Kaarina Syrjäläinen som är ombud för Albert Edelfelt-stiftelsen. Hon blev genast ivrig.

Nu avtäcks porträttet för första gången offentligt i Albert Edelfelt-hörnan i Villa Albert. Den öppnar för allmänheten den 4 maj.

Albert Edelfeltin ateljee Haikossa Porvoossa.
Bildtext Ateljén från insidan.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

Man skulle kunna säga att tavlan nu ”kommer hem”, eftersom konstnären berättar om porträttet i ett brev till B.O. Schauman, daterat i Haiko i augusti 1885.

– Det är en stor ära att få tavlan till låns hit, säger Hanna Kaarina Syrjäläinen.

– Vi firar jubileumsår. Ateljén som Edelfelt lät bygga fyller 140 år.

Kirjoitus Albert Edelfeltin ateljeen edessä Haikossa Porvoossa.
Bild: Berislav Jurišić / Yle

Konstnären, grafikern och illustratören Albert Edelfelt tillbringade sina somrar i Haiko där han målade över 200 verk.

Där dog han också endast 51 år gammal.

Yle har publicerat en femdelad podcast-serie om mysteriet bakom tavlan. Du kan lyssna på serien Sadan euron Edelfelt på Yle Arenan.

Sadan euron Edelfelt

Spela upp